برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

کاربرد مدل سينرژي در آموزش باليني دانشجويان پرستاري ويژه کارشناسي ارشد و بيماران مبتلا به اختلالات قلب و عروق

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: يکي از راه‌ هاي اصلاح آموزش طراحي دوره ‌هاي آموزش باليني با استفاده از الگوهاي يادگيري پيشرفته و استفاده از مشارکت برنامه ‌ريزي شده متغيرهاي حيطه قلمرو باليني است. نقش پرستاران و اعضاي هيات‌ علمي دانشکده پزشکي و پرستاري در ارتقاي حرفه ‌اي و توسعه فردي دانشجويان پرستاري اساسي است. با استفاده از مدل سينرژي در اين تحقيق خصوصيات بيمار با خصوصيات پرستاران تعيين و مورد ارزيابي قرار گرفت.
روش ‌ها: اين مطالعه يک مطالعه اقدام ‌پژوهي
(Action Research) است. مدل سينرژي جهت 12 نفر از دانشجويان ارشد ويژه ترم 2 پرستاري که نمونه پژوهشي را تشکيل مي‌ دادند، اجرا شد و نمونه‌ گيري به روش آسان انجام گرديد. زمان اجراي آن در نيمسال دوم سال ‌هاي تحصيلي 88-1387 و 89-1388 بوده و محل اجراي آن در بخش ‌هاي مراقبت ويژه قلب بيمارستان‌ هاي نور و بخش ‌هاي مراقبت ويژه جراحي قلب و جراحي قلب بيمارستان شهيد چمران دانشگاه علوم پزشکي اصفهان بوده است. ابزار گردآوري داده‌ ها در اين مطالعه پرسشنامه تعيين خصوصيات پرستاران و بيماران و تعيين سطح ‌بندي اين خصوصيات با استفاده از پرسشنامه تعيين خصوصيات پرستاران و بيماران در مدل سينرژي است که از روايي و پايايي برخوردار است. مبناي قضاوت در اين مطالعه ميانگين کسب شده توسط آزمودني ‌ها بوده است.
نتايج: ميانگين سطح ‌بندي خصوصيات دانشجويان پرستاري بخش توسط مربي و پرستاران نشان داد که ميانگين امتياز در خصوصيات ارزيابي و قضاوت باليني مقياس عملکرد دانشجويان 3 (متوسط)، در حمايت قانوني و اخلاقي مقياس عملکرد دانشجويان 1 (حداقل امتياز)، در اجراي مراقبت‌ هاي پرستاري مقياس عملکرد دانشجويان 3 (متوسط)، در مشارکت و همکاري‌ هاي بين حرفه‌ اي مقياس عملکرد دانشجويان 3 (متوسط)، در دارا بودن و اجراي تفکر نظام‌ مند مقياس عملکرد دانشجويان 3 (متوسط)، در پاسخگويي به تفاوت‌ هاي بين فردي و اختصاصي مقياس عملکرد دانشجويان 1 (حداقل امتياز) بوده است.
نتيجه‌ گيري: نتايج حاصل از اين مطالعه نياز به ارتقاي همکاري مشترک بين دانشکده ‌هاي پرستاري و پزشکي و بيمارستان ‌ها را در آموزش دانشجويان پرستاري و در نهايت ارايه اقدامات و برنامه‌‌ هاي مراقبتي براي مددجو و خانواده را در چهارچوب برنامه‌ ريزي نظام ‌مند نشان مي ‌دهد. اين مدل يک راه دسترسي عملي براي آموزش برنامه ‌ريزي شده و توسعه آن است و دانشجو توانايي پاسخ به نيازهاي بيمار و خانواده ‌اش را در غالب سازمان يادگيري کسب مي ‌نمايد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خلیفه زاده، ا.، و توسلی، ع.، و گل شاهی، ج.، و صانعی، ح.، و میردهقان، ا.، و پایه دار، ز.، و دانشگر، ن.، و طباطبایی، م.، و زیبانژاد، ع.، و عابدی، ح.، و تراکمه سامانی، ش. (1389). کاربرد مدل سینرژی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری ویژه کارشناسی ارشد و بیماران مبتلا به اختلالات قلب و عروق. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)), 593-601. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=135178



Vancouver : کپی

خلیفه زاده اصغر، توسلی علی اکبر، گل شاهی جعفر، صانعی حمید، میردهقان ابوالقاسم، پایه دار زهره، دانشگر نوشین، طباطبایی مهرماه، زیبانژاد عباس، عابدی حسین، تراکمه سامانی شهین. کاربرد مدل سینرژی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری ویژه کارشناسی ارشد و بیماران مبتلا به اختلالات قلب و عروق. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389 [cited 2021August02];10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):593-601. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=135178



IEEE : کپی

خلیفه زاده، ا.، توسلی، ع.، گل شاهی، ج.، صانعی، ح.، میردهقان، ا.، پایه دار، ز.، دانشگر، ن.، طباطبایی، م.، زیبانژاد، ع.، عابدی، ح.، تراکمه سامانی، ش.، 1389. کاربرد مدل سینرژی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری ویژه کارشناسی ارشد و بیماران مبتلا به اختلالات قلب و عروق. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)), pp.593-601. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=135178.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 161 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی