برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي شاخص‌ هاي کمي و کيفي آزمون‌ هاي مقطع کارآموزي دوره پزشكي عمومي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان / دفتر توسعه آموزش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: ارزشيابي پيشرفت تحصيلي بخش مهمي از فرآيند آموزشي است و براي تحقق آن از آزمون استفاده مي ‌شود. استفاده از سوالات چندگزينه ‌اي به عنوان يک روش آزمون عيني، متداول‌ ترين روش ارزشيابي دانشجويان مي ‌باشد و طراحي درست آنها واجد اهميت است. مطالعه حاضر به بررسي کمي و کيفي آزمون ‌هاي مقطع کارآموزي دوره پزشکي عمومي در گروه ‌هاي آموزشي پوست، روانپزشکي، زنان، چشم و نورولوژي دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان پرداخته است.
روش‌ ها: مطالعه توصيفي - مقطعي بر روي آخرين آزمون هاي مقطع کارآموزي دوره پزشکي عمومي در گروه ‌هاي آموزشي پوست، روانپزشکي، زنان، چشم و نورولوژي در سال 1387 اجرا شد. شاخص ‌هاي کمي و کيفي 15 آزمون‌ برگزار شده با استفاده از چک ‌ليست ‌هايي روا و پايا که براي تعيين سوالات با ضريب تميز نامناسب، سوالات دشوار، سوالات با انتخاب سه گزينه صفر، ضريب پايايي، توزيع سوالات نسبت به سرفصل‌ هاي اعلام شده، حيطه سوالات بر اساس هدف‌ ها، انواع سوال بر اساس تاکسونومي بود، استخراج گرديد. اطلاعات با نرم ‌افزار
SPSS و آمار توصيفي تجزيه و تحليل شد.
نتايج: از نظر شاخص‌ هاي کمي، ميانگين سوالات با ضريب تميز نامناسب 24 درصد، سوالات دشوار
4.1 درصد و سوالات با انتخاب سه گزينه صفر 12.9 درصد به دست آمد. ميانگين توزيع سوالات نسبت به سرفصل ‌هاي اعلام شده و ضريب پايايي به ترتيب 98 درصد و 77.92 درصد بود. از نظر شاخص ‌هاي کيفي، بيشترين فراواني نسبي سوالات در حيطه علايم و نشانه‌ ها (30.75 درصد) و تاکسونومي اول (59 درصد) قرار داشت.
نتيجه‌ گيري: با توجه به اهميت ارايه سوالات استاندارد و منطبق با قواعد طراحي سوالات چندگزينه ‌اي در برگزاري آزمون‌ هاي مناسب، بازبيني مستمر سوالات امتحاني و برگزاري دوره ‌هاي آموزشي طراحي سوالات امتحاني، ايجاد بانک سوالات استاندارد و تاکيد بر تهيه جدول دو بعدي آزمون‌ ها قبل از برگزاري آزمون در ارتقاي کيفيت سوالات تاثير دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

گرک یراقی، م.، و آویژگان، م.، و ابراهیمی، ا.، و اسفندیاری، ا.، و اسماعیلی، آ.، و شایان، ش.، و عشوریون، و.، و یمانی، ن. (1389). بررسی شاخص‌ های کمی و کیفی آزمون‌ های مقطع کارآموزی دوره پزشکی عمومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)), 533-542. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=135054



Vancouver : کپی

گرک یراقی محمد، آویژگان مریم، ابراهیمی امراله، اسفندیاری الهام، اسماعیلی آتوسا، شایان شهرام، عشوریون وحید، یمانی نیکو. بررسی شاخص‌ های کمی و کیفی آزمون‌ های مقطع کارآموزی دوره پزشکی عمومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389 [cited 2021May18];10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):533-542. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=135054



IEEE : کپی

گرک یراقی، م.، آویژگان، م.، ابراهیمی، ا.، اسفندیاری، ا.، اسماعیلی، آ.، شایان، ش.، عشوریون، و.، یمانی، ن.، 1389. بررسی شاخص‌ های کمی و کیفی آزمون‌ های مقطع کارآموزی دوره پزشکی عمومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)), pp.533-542. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=135054.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی