برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1390 , دوره  6 , شماره  20 ; از صفحه 64 تا صفحه 74 .
 
عنوان مقاله: 

آموزش دوره کارشناسي پرستاري از ديدگاه اساتيد و دانشجويان پرستاري سراسر کشور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* سازمان نظام پرستاری کل کشور
 
چکیده: 

مقدمه: نظام آموزشي هر حرفه مي تواند پيشگويي كننده توانايي دانش آموختگان آن در عرصه هاي حرفه اي باشد. پرستاري با توجه به جايگاه آن در تيم بهداشتي و ارتقاي سلامت افراد‏، خانواده و جامعه از اهميت ويژه اي برخوردار است. هدف از اين تحقيق بررسي وضعيت آموزش دوره کارشناسي پرستاري از ديدگاه اساتيد و دانشجويان پرستاري سراسر کشور است.
روش: اين پژوهش از نوع توصيفي - مقطعي بود كه روي 700 دانشجو و 200 نفر از مربيان و اساتيد دانشکده هاي پرستاري و مامايي دولتي و آزاد کل کشور صورت گرفت. روش نمونه گيري به صورت تصادفي است. پرسشنامه دانشجويان و اساتيد پژوهشگر ساخت بود. تجزيه و تحليل آماري داده ها با استفاده از نرم افزار
SPSS v.14 و آزمون هايي نظير کاي اسکوئر صورت گرفت.
يافته ها: نتايج نشان داد ويژگي هاي محيط آموزش باليني بيشترين نمره را از دانشجويان کسب کرد. اما مربيان معتقد بودند بيمارستان ها فاقد امکانات آموزشي مناسب است. اغلب اساتيد نسبت مربي به دانشجو را به ويژه در بالين مناسب نمي دانستند. در زمينه كمبود كيفي و كمي منابع آموزشي اتفاق نظر بيشتري بين دانشجويان و اساتيد و جود دارد. دانشجويان کمترين نمره را به ويژگي هاي مربي آموزشي داده بودند. بين برخي منابع آموزشي و موارد دموگرافيک دانشجويان ارتباط معناداري ديده شد
.
نتيجه گيري: اين مطالعه به بررسي برخي ابعاد ديدگاه هاي اساتيد و دانشجويان در زمينه آموزش پرستاري پرداخت که نتايج حاصل از آن مي تواند مورد استفاده برنامه ريزان و سياست گذاران امر آموزش قرار گيرد تا پرستاران فارغ التحصيل با حداكثر توان و كارايي در عرصه هاي خدمت رساني حضور يابند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 173
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی