برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1387 , دوره  1 , شماره  2 ; از صفحه 51 تا صفحه 62 .
 
عنوان مقاله: 

نگارش مقالات علمي با رعايت معيارهاي ISI (موسسه اطلاعات علمي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
در عصر کنوني (عصر اطلاعات) توليدات علم و اطلاعات ملاک سنجش و عيار جوامع قرار گرفته است. توليد علم به معني ميزان تاليفات و مقالات علمي نمايه شده در پايگاههاي ISI (موسسه اطلاعات علمي) و نيز تعداد استنادات به اين تاليفات است. بر همين اساس هر سال ISI با در نظر گرفتن توليدات علمي پژوهشگران و مولفان کشورهاي مختلف، رتبه علمي کشورها (به عنوان مهمترين شاخص در تعيين توسعه کشورها) را تعيين مي نمايد. اخيرا نيز در سطح دنيا عيار سنجش پژوهشگران و مولفان، ميزان رتبه علمي آنها درISI قرار گرفته است، به همين منظور مولفان و محققان در صدد بالا بردن رتبه علمي خود به منظور کسب موقعيت هاي شغلي و نيز اخذ پذيرش از دانشگاههاي معتبر دنيا هستند. اين مساله در بين پژوهشگران ايراني (بخصوص دانشجويان و پژوهشگران جوان ايراني) به شدت مورد توجه هست و يکي از اساسي ترين دغدغه آنها اين هست که چگونه مقالاتي را تهيه و تنظيم نمايند که به راحتي پذيرش انتشار در مجلات با رتبه بالا در ISI را کسب نمايند. مقاله حاضر با هدف نماياندن معيارهاي اصلي ISI در خصوص مقالات، در صدد راهنمايي مولفان براي رساندن آنها به مقصودشان هست. از آنجايي که مقاله حاضر مخاطبين مقاله حاضر، مولفاني (در تمام رشته ها) هستند که با پايه و نحوه نگارش آشنايي دارند ولي در صدد نوشتن مقالات معتبر و قابل پذيرش درمجلات نمايه شده در ISI به منظور بالا بردن رتبه علمي شان هستند، به همين منظور در ابتداي مقاله نگاهي بسيار مختصر به نحوه نگارش و معرفي منابع موجود در خصوص شيوه نگارش علمي پرداخته است و در متن (بدنه) با رعايت ترتيب اجزاي يک مقاله علمي، و با در نظر گرفتن نقاط ضعف مولفين کشور (مخاطبين مقاله)، ضمن اشاره به نکات بسيار مهم در نگارش اجزاي مقالات علمي، بطور مفصل به بررسي و تفسير فاکتورهايي پرداخته است که طبق معيارهاي ISI بايد به آنها رعايت شود (اکثرا نيز در ايران ناديده گرفته مي شوند) و نيز بيشترين تاثير را در افزايش رتبه علمي افراد و مجلات داراهستند. همچنين ضمن اشاره به معيارهاي سنجش رتبه علمي افراد و مجلات در ISI، به بررسي رابطه مستقيم بين اين معيارها با معيارهاي ISI براي نحوه تنظيم اجزاي مختلف مقاله پرداخته است، در نهايت مشخص شد که معيارهاي ISI (عليرغم سادگي) بر دلايل منطقي محکمي استوارند و رابطه مستقيمي بين نگارش بر اساس معيارهاي ISI و سواد اطلاعاتي وجود دارد و اعلام شد که يکي از دلايل عدم پذيرش بسياري از مقالات مولفان ايراني در مجلات رتبه بالاي ISI، ضعيف بودن سواد اطلاعاتي پژوهشگران کشور هست و در اين زمينه نيز پيشنهاد شد که به منظور تقويت سواد اطلاعاتي، چه در مدارس و چه در دانشگاهها، واحدهاي درسي در خصوص مهارتهاي اطلاع يابي و سواد اطلاعاتي ارايه گردد. و سازمانها و مراکز پژوهشي نيز اقدام به برگزاري کارگاهها و دوره هاي آموزشي تقويت سواد اطلاعاتي براي پژوهشگران خود نمايند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حبیبی، ا.، و میرحسینی، ز. (1387). نگارش مقالات علمی با رعایت معیارهای ISI (موسسه اطلاعات علمی). دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات), 1(2), 51-62. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=133464



Vancouver : کپی

حبیبی اسماعیل، میرحسینی زهره. نگارش مقالات علمی با رعایت معیارهای ISI (موسسه اطلاعات علمی). دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات). 1387 [cited 2021December05];1(2):51-62. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=133464



IEEE : کپی

حبیبی، ا.، میرحسینی، ز.، 1387. نگارش مقالات علمی با رعایت معیارهای ISI (موسسه اطلاعات علمی). دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات), [online] 1(2), pp.51-62. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=133464.



 

 
بازدید یکساله 753 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی