برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1390 , دوره  3 , شماره  12 ; از صفحه 53 تا صفحه 68 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي کيفيت خدمات در کتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه از طريق مدل لايب کوال

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
 
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر، با هدف سنجش کيفيت خدمات کتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه و بر اساس مدل لايب کوال، انجام شده است.
روش شناسي: جامعه آماري اين پيمايش کاربردي را کاربران بالفعل کتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشکي تشکيل مي دهد که با استفاده از روش «نمونه گيري تصادفي طبقه بندي با تخصيص متناسب» حجم نمونه بدست آمده معادل با 195 است. ابزار مورد استفاده جهت گردآوري داده ها، پرسشنامه بين المللي لايب کوال مي باشد
.
يافته ها: يافته هاي پژوهش حاکي از اين است که کتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشکي از نظر کل خدمات کتابخانه اي حداقل انتظار کاربران خود را فراهم کرده است و خدمات کتابخانه از لحاظ کيفي بالاتر از حداقل قابل قبول کاربران است (با شکاف کفايت خدمات 0.12). اما کيفيت خدمات کتابخانه ها بسيار پايين تر از مطلوب ترين سطح مورد انتظار استفاده کنندگان است (با شکاف برتري 2.22-). بر اساس ساير يافته ها، کيفيت خدمات کتابخانه در برخي موارد، از حداقل سطح قابل قبول استفاده کنندگان پايين تر است. اين موارد عبارتند از: دسترس پذير کردن منابع الکترونيکي در منزل و يا محل کار کاربران، فضاي عمومي براي يادگيري و مطالعه گروهي، فضاي ساکت و آرام براي فعاليت هاي فردي، وب سايت کتابخانه که به کاربران امکان بدهد شخصا اطلاعات را مکان يابي کنند، منابع الکترونيکي مورد نياز استفاده کنندگان و تجهيزات مدرني که به کاربران امکان مي دهد به راحتي به اطلاعات مورد نياز خود دست پيدا کنند
.
نتيجه گيري: کتابخانه در بعد تاثير خدمات برخلاف دو بعد ديگر توانسته است حداقل خدمات مورد قبول کاربران را به نحو مناسبي برآورده کند. همچنين کتابخانه دانشکده بهداشت با ميانگين 6.37 نسبت به ساير کتابخانه ها عملکرد بهتري داشته است و کتابخانه دانشکده پزشکي با ميانگين 5.36 ضعيف ترين خدمات را از لحاظ کيفيت ارایه داده است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
Cite:
APA : کپی

غفاری، س.، و کرانی، ا. (1390). بررسی کیفیت خدمات در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از طریق مدل لایب کوال. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات), 3(12), 53-68. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=132497



Vancouver : کپی

غفاری سعید، کرانی اکرم. بررسی کیفیت خدمات در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از طریق مدل لایب کوال. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات). 1390 [cited 2021April15];3(12):53-68. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=132497



IEEE : کپی

غفاری، س.، کرانی، ا.، 1390. بررسی کیفیت خدمات در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از طریق مدل لایب کوال. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات), [online] 3(12), pp.53-68. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=132497>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 110 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی