مشخصات مقاله عنوان نشریه: فناوري آموزش (فناوري و آموزش) اطلاعات شماره: تابستان 1390 , دوره 5 , شماره 4 ; از صفحه 239 تا صفحه 249 . عنوان مقاله: رويکرد کيفي در آموزش نظري معماري، مفهوم مکان در کلاس درس سير انديشه ها نویسندگان: صدوقي آرزو*, معماريان غلامحسين, فاطمي سيدمحسن, كمالي پور حسام آدرس: * دانشکده معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران چکیده: آموزشهاي نظري خصوصا در رشته هاي هنر و معماري در دوره تحصيلات تکميلي متوجه نظريات پايه انديشمندان در شاخه هاي مختلف اين رشته ها بوده که اغلب به شکل خطي و يک سويه از دانش مکتوب در کلاسهاي درس انتقال داده مي شود. هدف اين تحقيق، در نقد روشهاي کمي رايج، خطي و يک سويه در کلاس نظري، پيشنهاد روش کيفي است که بتواند با مشارکت مستقيم دانشجويان، ارتباط نزديک مصرف کننده با بنا را در مفاهيم نظري انتقال دهد. در اينجا، مفاهيم نظري را در مفهوم مکان و تجربه بودن افراد در مکان به عنوان يکي از مباحث رابطه فرد و محيط جستجو کرده است. رويکردي کيفي که توسط اين تحقيق در دانشکده معماري دانشگاه علم و صنعت در دوره کارشناسي ارشد گرايش مسکن براي نخستين بار مطرح شد بر پايه يکي از روشهاي تحقيق کيفي در ادراک محيط با عنوان پديدارشناسي شکل گرفت. هدف زيربنايي اين روش، فهم تجربه بودن است که در اينجا به منزله ارتباط مستقيم و زنده دانشجويان با محيط معماري است. لذا از سر فصل کلاس سير انديشه با محوريت شکل گيري معماري، مساله اي که در اين باب طرح گرديد جايگاه مفهوم مکان و چگونگي درک آن بود. بنابراين، دانشجويان با قرارگيري در مکاني که قبلا آن را تجربه نکرده اند، به طريقي متفاوت از مطالعه صرف در مکان قرار گرفته و با آن مکان ارتباط برقرار کردند. نتيجه اي که در نهايت از اين تجربه بدست آمد، درک جايگاه مفهوم مکان که به ارتباط استفاده کننده و معماري بر مي گردد توسط دانشجويان ارشد معماري بود که البته تا پيش از آن غالبا خود را در جايگاه حرفه مند معمار قلمداد مي کردند. کلید واژه: مفهوم مکان(Q2)تجربه بودن(Q2)آموزش نظري معماري(Q2)تعامل(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: ارتباطفرهنگرسانهنظم ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاملي در معماري سنتيحقيقت مکان و فضاي معماريروش موردي در آموزش معماريبازانديشي در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر» (در مقطع كارشناسي رشته معماري در دانشگاه هاي ايران)ارائه مدلي براي تبيين پارامترهاي تاثيرگذار در معناي مکان در محيط هاي آموزشي نمونه موردي: مقايسه معناي مکان در دانشکده معماري و غير معماري مقالات همایشی مرتبط: الگوهای پایداری در معماری بومی سیستانواکاوی جنبه فرهنگی معماری و مقایسه آن در معماری سنتی و مدرن ایرانروشی برای مقایسه معماری های نرم افزارتبیین ارتباط شاخص های تعریف کننده حس مکان و توسعه پایدار زیست محیطیمکان های دیجیتال ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 162 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی