برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1390 , دوره  8 , شماره  16 ; از صفحه 79 تا صفحه 92 .
 
عنوان مقاله: 

رهيافت هاي زيبايي شناسي به مثابه طراحي و توسعه محصول

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران
 
چکیده: 
تمام طراحان در جستجوي پيدا کردن روندي براي حل مساله زيبايي شناختي در طراحي و توسعه محصولات هستند. آنها تلاش مي کنند، طرح پيشنهادي خود را با آن روند انجام دهند و از اين طريق به اهداف، سفارش دهندگان خود يعني کارفرمايان و خريداران جامه عمل بپوشانند. چنانچه به اعتراف طراح با تجربه اي چون «هوفلر» همواره يک تضاد بين تئوري و عمل وجود داشته است و طراحان نمي توانستند آزادانه احساس زيبايي شناختي خود را بدون درنظر .گرفتن درخواست هاي سفارش دهندگان بيان نمايند و هميشه اين فشار بر روي طراحان وجود داشته است. افرادي مانند «کريستوفر الکساندر» که از وي به عنوان يکي از بنيان گذاران متدولوژي طراحي يادمي شود، معتقد است مشکلات و مسايلي که طراحان بايد آن را حل نمايند، خيلي پيچيده تر از آن است که تنها با احساسات و خلاقيت هاي هنري قابل حل باشد و بر همين اساس جهت مواجه با مشکلات و مسايل طراحي بايد به تحليل و پردازش بازار پرداخت. اين نوع نگاه يکي از آشناترين روندها براي طراحان محسوب مي شود که بدان فرم تاثيرگرفته از بازار مي گويند که بارزترين هدف اين روند، مجاب کردن استفاده کننده مشخص در ايجاد علاقه و خريد محصول است. متاسفانه اغلب اين سوء تفاهم پيش آمده است که هدف از تلاش هاي مربوط به روندهاي طراحي، بدست آوردن يک روند فراگير واحد مي باشد و اين امر ناديده گرفته شده که مشکلات و مسايل مختلف، روندهاي متفاوتي مي طلبد. اينکه کدام روند کاربرد بهتري براي حل مسايل زيبايي شناختي دارد، سوالي است که بايد در آغاز تمامي پروژه هاي طراحي صنعتي مطرح و پاسخ داده شود.حال اگر بپذيريم روندي براي حل مساله زيبايي شناسي وجود دارد و زيبايي شناسي را به عنوان يک زبان مورد توجه قرار دهيم و درخواست هاي استفاده کننده را از طريق مطالعات بازار و روش هاي مرتبط آن به دست آوريم. آنگاه اين سوال مهم در حل مساله زيبايي شناختي پديدار مي شود، که آيا تنها روندي که در اختيار طراحان قرار دارد، همان روند و رهيافت برخاسته از بازار است؟ آيا روند هاي جايگزين مي توانند، جانشين مناسبي براي اين روند باشند؟اين مقاله با مطالعه اهداف طراحي تعدادي از طراحان، چشم انداز کلي را شکل مي دهد و نکات ضعف و قوت اين روند را مطرح نموده و از اين طريق خواننده را هدايت نموده تا بتواند تصميم بگيرد. آيا مي توان به جز روند استخراج شده از بازار از روند ديگري استفاده نمود؟ آيا نمودهايي از روندهاي جايگزين وجود دارد که بتوان به آنها استناد کرد؟
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سلیمانی، ب.، و حلیمی، م. (1390). رهیافت های زیبایی شناسی به مثابه طراحی و توسعه محصول. باغ نظر, 8(16), 79-92. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=131263



Vancouver : کپی

سلیمانی بهزاد، حلیمی محمدحسین. رهیافت های زیبایی شناسی به مثابه طراحی و توسعه محصول. باغ نظر. 1390 [cited 2021December02];8(16):79-92. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=131263



IEEE : کپی

سلیمانی، ب.، حلیمی، م.، 1390. رهیافت های زیبایی شناسی به مثابه طراحی و توسعه محصول. باغ نظر, [online] 8(16), pp.79-92. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=131263.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 382 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی