برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1383 , دوره  38 , شماره  64 ; از صفحه 49 تا صفحه 52 .
 
عنوان مقاله: 

كاربرد آندوسكوپي دستگاه گوارش فوقاني در كودكان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
 
چکیده: 

زمينه و اهداف: آندوسكوپي فيبر اپتيك ابزار كار آمد تشخيصي و درماني است كه امروزه استفاده از آن در هر گروه سني از كودكان افزايش يافته است. اين مطالعه جهت بررسي يافته هاي شايع آندوسكوپي و انديكاسيون هاي منجر به آندوسكوپي در كودكان از تنها مركز آندوسكوپي كودكان در منطقه شمال غرب ايران و مقايسه آن با ساير مراكز انجام گرفته است.
روش بررسي: يافته هاي جمعيت شناختي و انديکاسيون هاي آندوسکوپي در385 بيمار مراجعه کننده به بخش آندوسکوپي مرکز آموزشي ـ درماني کودکان تبريز به صورت توصيفي مورد بررسي قرار گرفت.
يافته ها: در طي اين بررسي بيشترين موارد آندوسكوپي درگروه سني 12-6 سال و سپس در گروه سني 16-12 سال بود.
دويست و بيست و چهار بيمار پسر و 161 بيمار دختر بودند. انديكاسيون هاي آندوسكوپي شامل درد مزمن شكم (123)، خونريزي گوارشي (90)، استفراغ مكرر (84)، بررسي واريس مري (21)، اختلال رشد (19)، اسهال مزمن (15)، سوء جذب (6)، بلع مواد سوزاننده (5) و علل متفرقه (22) بود. شايع ترين نماي آندوسكوپي در بيماران اريتم و اروزيون معده (25.6%) بود. اريتم مري و معده 24.6%، اريتم مري و شكاف مخاطي 15.1%، واريس مري 13% و نماي طبيعي10.1 % بود. يافته هاي آندوسكوپي در بيماران مبتلا به درد مزمن شكمي شامل اريتم و اروزيون معده (32.5%)، اريتم مري و معده (32.5%) و زخم (5.7%) بود. در بيماران مبتلا به خونريزي GI شايع ترين نماي آندوسكوپي اريتم و اروزيون معده (%45.5) و به دنبال آن واريس مري (32.2%) و زخم پپتيك (21.1%) بودند.
نتيجه گيري: آندوسكوپي دستگاه گوارش فوقاني روش تشخيصي مفيدي در بيماريهاي دستگاه گوارشي كودكان به شمار مي رود. ازوفاگوگاستريت در كودكان به وفور مشاهده مي شود كه بايد در بررسي درد هاي مزمن شكم، خونريزي، استفراغ هاي مكرر و اختلال رشد بعد از رد ساير علل، به فكر آنها نيز بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 572
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی