برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش از طريق مدل اعتقاد بهداشتي بر ادراکات تغذيه اي دانش آموزان دختر سال چهارم دبستان هاي شهرستان نوشهر درباره صرف صبحانه و ميان وعده غذايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
سابقه و اهداف: توجه به وضعيت تغذيه دختران نقش مهمي در سلامت آنها و پيشگيري از بيماريهاي ناشي از سوء تغذيه در سالهاي بعد دارد. صبحانه نقش مهمي در سلامت جسمي و فکري دانش آموزان داشته بطوريکه صبحانه مناسب و کامل باعث افزايش قدرت يادگيري و شادابي کودکان مي گردد. در نظر گرفتن برنامه هاي آموزش تغذيه در مدارس گام مهمي در جهت بهبود وضعيت تغذيه کودکان دارد. آموزش يکي از روش هاي افزايش ادراکات دانش آموزان است.اين مطالعه به منظور تعيين ميزان تاثير آموزش از طريق مدل اعتقاد بهداشتي بر ادراکات دانش‌آموزان دخترسال چهارم دبستان هاي شهرستان نوشهر درباره صرف صبحانه و ميان وعده غذايي در سال تحصيلي 87- 1386 انجام گرفته است.روش بررسي: در اين پژوهش تجربي که از نوع مورد و شاهد است، از دبستانهاي دخترانه شهرستان نوشهر بوسيله نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي با استفاده از فرمول حجم نمونه، 100 دانش آموز انتخاب و به دو گروه مورد و شاهد تقسيم بندي شدند. نمونه هاي مورد بررسي طي دو مرحله از طريق آزمون اوليه قبل از آموزش و آزمون ثانويه بعد از آموزش با پرسشنامه اي مشتمل بر سوالات اطلاعات دموگرافيک و سنجش ادراکات تغذيه اي بود، مورد ارزشيابي قرار گرفتند. آموزش از طريق مدل اعتقاد بهداشتي انجام شد. براي ارايه محتواي آموزش از روش سخنراني، پرسش و پاسخ با وسايل کمک آموزشي مثل پمفلت استفاده شد.نتايج: نتايج نشان داد که قبل از آموزش در دو گروه تفاوت معني داري از نظر مشخصات فردي و عوامل تشکيل دهنده مدل اعتقاد بهداشتي مشاهده نشد (P>0.05). ولي بعد از مداخله آزمون تي مستقل در هر دو گروه تفاوت معني داري را نشان داد (P<0.05). آزمون هاي تي زوج و کاي دو پس از مداخله افزايش معني داري در ميانگين نمرات حساسيت درک شده (از 5.26 به5.74 )، شدت درک شده (از 15.10 به16.34 )، منافع درک شده (از 13.14 به14.12 ) و موانع درک شده (از 20.1 به 22.52) در گروه مداخله را نشان داد (P<0.001) ولي در گروه کنترل تغيير معني داري مشاهده نشد (P>0.05). در بين متغيرهاي دموگرافيک در مقايسه با اجزاي مدل اعتقاد بهداشتي، شغل پدر با ادراکات منافع رابطه اي معني دار داشت (P=0.05) و ادراکات کل نيز با شغل پدر رابطه معني داري نشان داد (P=0.05).بحث و نتيجه گيري: با توجه به نتايج اين بررسي و نظر به اهميت و نقش مهم دانش آموزان به عنوان بستر آتي کشور و کم هزينه بودن فعاليت هاي آموزش بهداشت نسبت به ساير فعاليت ها در اين زمينه لزوم تعميم اين گونه برنامه هاي آموزش و بسط آن ضروري به نظر مي رسد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خزایی پول، م.، و عبادی فردآذر، ف.، و صلحی، م.، و اسدی لاری، م.، و عبدی، ن. (1387). بررسی تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر ادراکات تغذیه ای دانش آموزان دختر سال چهارم دبستان های شهرستان نوشهر درباره صرف صبحانه و میان وعده غذایی. طلوع بهداشت, 7(1-2 (مسلسل 23-24)), 51-63. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=129954



Vancouver : کپی

خزایی پول مریم، عبادی فردآذر فربد، صلحی مهناز، اسدی لاری محسن، عبدی نسرین. بررسی تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر ادراکات تغذیه ای دانش آموزان دختر سال چهارم دبستان های شهرستان نوشهر درباره صرف صبحانه و میان وعده غذایی. طلوع بهداشت. 1387 [cited 2022January22];7(1-2 (مسلسل 23-24)):51-63. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=129954



IEEE : کپی

خزایی پول، م.، عبادی فردآذر، ف.، صلحی، م.، اسدی لاری، م.، عبدی، ن.، 1387. بررسی تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر ادراکات تغذیه ای دانش آموزان دختر سال چهارم دبستان های شهرستان نوشهر درباره صرف صبحانه و میان وعده غذایی. طلوع بهداشت, [online] 7(1-2 (مسلسل 23-24)), pp.51-63. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=129954.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 224 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی