برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مروري بر آزمون هاي ارزيابي گفتار و زبان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: از آنجایيکه آزمون هاي استاندارد ابزارهايي براي کمي کردن توانايي هاي گفتار و زبان و ويژگي هاي ارتباطي هستند، لذا براي ارزيابي، غربالگري، توصيف توانمندي هاي گفتار و زبان، تشخيص اختلالات مربوطه و بررسي روند درمان نياز به ساخت و بکارگيري آزمون هاي استاندارد وجود دارد.در اين مطالعه به منظور فراهم کردن ديد جامعي از آزمون هاي ارزيابي گفتار و زبان،آزمون هاي مربوط به برخي از جنبه هاي گفتار و زبان بررسي شده است.
روش بررسي: اين تحقيق يک مطالعه مروري بر روي آزمون هاي ارزيابي جنبه هاي مختلف گفتار و زبان بود. از آنجایيکه انجمن گفتار - زبان و شنوايي به عنوان يکي از منابع کامل و مورد کاربرد آسيب شناسان گفتار و زبان است، در اين مطالعه به بررسي دقيق آزمون هاي موجود در سايت اين انجمن پرداخته شده است. به دليل وسعت آزمون ها در جنبه هاي مختلف ارزيابي توانمندي هاي گفتار و زبان، صرفا چهار جنبه پرکاربرد انتخاب گرديد و سپس آزمون هاي هر يک از جنبه ها از اولين آزمون ساخته شده در دنيا تاکنون (سال 2010) مورد تجزيه و تحليل قرارگرفت
.
يافته ها: در اين مطالعه 251 آزمون ارزيابي جنبه هاي مختلف گفتار و زبان بررسي شد که از اين ميان 54 آزمون مربوط به ارزيابي واج شناسي/ توليدي کودکان، 140 آزمون مربوط به ارزيابي زبان بياني کودکان، 43 آزمون مربوط به ارزيابي زبان بياني بزرگسال و 14 آزمون مربوط به ارزيابي طيف اوتيسم مي باشد
.
نتيجه گيري: طيف وسيع و متنوعي از آزمون هاي استاندارد جهت ارزيابي جنبه هاي مختلف آسيب شناسي گفتار و زبان وجود دارد اگرچه که همچنان به ساخت آزمون در بسياري از جنبه ها نياز است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 490
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی