4 SID.ir | مقايسه اثربخشي آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر سلامت روان جانبازان شيميايي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثربخشي آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر سلامت روان جانبازان شيميايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: سلامت روان پايين يکي از مشکلات روان شناختي جانبازان شيميايي است. هدف پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر سلامت روان جانبازان شيميايي بود.
روش: روش پژوهش حاضر آزمايشي (پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري) با استفاده از دو گروه آزمايش و يک گروه کنترل بود. 47 نفر از جانبازان شيميايي داراي نمره بالا در پرسشنامه سلامت عمومي از شهرستان سردشت، به صورت تصادفي انتخاب و سپس در سه گروه آموزش ذهن آگاهي، آموزش تنظيم هيجان و کنترل جايگزين شدند. براي گروه اول آموزش ذهن آگاهي مبتني بر کاهش استرس و براي گروه دوم آموزش تنظيم هيجان اعمال شد و به گروه کنترل هيچ آموزشي داده نشد. جمع آوري داده ها با کمک پرسشنامه سلامت عمومي انجام شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر استفاده شد
.
يافته ها: يافته هاي نشان داد که ميانگين نمرات سلامت روان در گروه آموزش ذهن آگاهي نسبت به گروه آموزش تنظيم هيجان و در گروه آموزش تنظيم هيجان نسبت به گروه کنترل در پس آزمون و پيگيري به طور معني داري بهبود يافته است. همچنين يافته ها نشان داد که ميانگين نمرات علايم جسماني، اضطراب، افسردگي و اختلال در عملکرد اجتماعي در گروه هاي آزمايش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون و پيگيري کاهش معني دار داشته است
.
نتيجه گيري: يافته هاي پژوهش حاکي از اثربخشي آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر بهبود سلامت روان جانبازان شيميايي است. بنابراين، توجه به اثربخشي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر سلامت روان در جانبازان شيميايي از اهميت ويژه اي برخوردار است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 143
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی