برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مکان گزيني بهينه پارکينگ هاي طبقاتي شهر تهران؛ مطالعه موردي: منطقه هفت شهرداري تهران (با بررسي روشهاي مختلف وزندهي و تلفيق اطلاعات نظير وزندهي تخصيص امتياز،AHP nine degree و Fuzzy AHP و روش همپوشاني شاخص و فازي بعنوان روش تلفيق)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مدیریت شهری، دانشگاه بین المللی چابهار، ایران
 
چکیده: 

امروزه معضل کمبود محل توقف وسايل نقليه بخصوص در مناطق مرکزي شهر، گريبانگير اکثر شهرهاي بزرگ مي باشد. «پارکينگهاي عمومي» بعنوان يکي از اجزاي مهم يک «سيستم حمل و نقل شهري مدرن»، وظيفه فراهم آوردن سطوحي، براي خارج کردن ترافيک ساکن از سيستم ارتباط شهري و در نتيجه کاهش شلوغي و راهبنداني هاي ترافيکي مرکز شهر را بر عهده دارند. مکانيابي مناسب پارکينگهاي عمومي باعث افزايش کارايي پارکينگ و در نتيجه کاهش پارک حاشيه اي و بطور غير مستقيم افزايش عرض خيابانها و رواني ترافيک مي گردد. در حال حاضر، مکانيابي پارکينگهاي عمومي به روش سنتي و با بازديد از محل انجام مي گيرد. در اين روش در نظر گرفتن کليه پارامترهاي موثر در مکانيابي پارکينگهاي عمومي امکان پذير نبوده و مکانهاي انتخابي فقط با لحاظ نمودن تعداد محدودي از پارامترها مانند «قيمت زمين» انجام مي گيرد. اين امر باعث دورافتادن پارکينگ از مراکز جاذب سفر و احداث پارکينگ در خيابانهاي شلوغ و افزايش ترافيک اين خيابانها مي شود. «سيستمهاي اطلاعات جغرافيايي»(GIS)  که علم و فناوري تجزيه و تحليل داده هاي مکاني هستند، سيستمي مناسب جهت يافتن بهينه ترين مکان جهت احداث پارکينگهاي عمومي بشمار مي آيند. استفاده از GIS در اين زمينه باعث کاهش بازديدهاي زميني و افزايش دقت و صحت کار مي گردد. اين مقاله نحوه مکانيابي پارکينگهاي عمومي با استفاده از GIS را با در نظر گرفتن کليه پارامترهاي موثر در مکانيابي بطور همزمان، ارايه مي دهد. در اين مقاله، پارامترهاي موثر در مکانيابي پارکينگهاي عمومي از سه ديدگاه، «1. نزديکي پارکينگ به مراکز جاذب سفر»، «2. عوامل ترافيکي» و «3. مشکل آزادسازي زمين بخصوص در مناطق مرکزي شهرها» بررسي شده است و با توجه به اين سه ديدگاه مدل مفهومي مکانيابي پارکينگ تهيه شده است. در ادامه، مکان مناسب احداث پارکينگ براي منطقه هفت شهرداري شهر تهران ارايه شده است. در اين مقاله از روشهاي مختلف وزندهي و تلفيق اطلاعات نظير وزندهي تخصيص امتياز، AHP nine degree  و Fuzzy AHP و روش همپوشاني شاخص و فازي  بعنوان روش تلفيق استفاده گرديده و نتايج اين روشها با يکديگر مقايسه شد و در نهايت روشهاي مناسب پيشنهاد گرديد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

طالبی، ر. (1389). مکان گزینی بهینه پارکینگ های طبقاتی شهر تهران؛ مطالعه موردی: منطقه هفت شهرداری تهران (با بررسی روشهای مختلف وزندهی و تلفیق اطلاعات نظیر وزندهی تخصیص امتیاز,AHP nine degree و Fuzzy AHP و روش همپوشانی شاخص و فازی بعنوان روش تلفیق). مدیریت شهری, 8(26), 119-132. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126513



Vancouver : کپی

طالبی رضا. مکان گزینی بهینه پارکینگ های طبقاتی شهر تهران؛ مطالعه موردی: منطقه هفت شهرداری تهران (با بررسی روشهای مختلف وزندهی و تلفیق اطلاعات نظیر وزندهی تخصیص امتیاز,AHP nine degree و Fuzzy AHP و روش همپوشانی شاخص و فازی بعنوان روش تلفیق). مدیریت شهری. 1389 [cited 2021August03];8(26):119-132. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126513



IEEE : کپی

طالبی، ر.، 1389. مکان گزینی بهینه پارکینگ های طبقاتی شهر تهران؛ مطالعه موردی: منطقه هفت شهرداری تهران (با بررسی روشهای مختلف وزندهی و تلفیق اطلاعات نظیر وزندهی تخصیص امتیاز,AHP nine degree و Fuzzy AHP و روش همپوشانی شاخص و فازی بعنوان روش تلفیق). مدیریت شهری, [online] 8(26), pp.119-132. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126513.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 226 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی