3 SID.ir | بررسي عوامل استرس زاي محيط باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي عوامل استرس زاي محيط باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه روان پرستاری
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: انسانها بخش عمده اي از ساعات خود را در محيط کار طي مي کنند و با رخدادهاي بسياري همراه هستند که بنا به برداشت آنها، مي تواند نقش استرس داشته باشد و استرس شغلي مي تواند به همراه فرسودگي ايجاد کند و نارضايتي شغلي از جمله شايعترين پيامدهاي استرس شغلي است. استرس شغلي نيز آثار و عوارض جدي از قبيل زيان اقتصادي و اجتماعي را به دنبال دارد. از آنجا که شخصيت شغلي دانشجوي پرستاري در طي دوره آموزش شکل مي گيرد و ميزان استرس حين تحصيل مي تواند اثرات زيان باري را به دنبال داشته باشد و وجه مميزه رشته پرستاري با ساير رشته ها بيشتر وجود دروس عملي و کارآموزي و حضور بر بالين است، لذا پژوهشگر بر آن شد که پژوهشي با هدف تعيين عوامل استرس زا و شدت آن در محيط باليني را ارزيابي نمايد.
روش اجرا: اين يک مطالعه توصيفي تحليلي است که در آن صد نفر دانشجوي پرستاري که در ترم تحصيلي سوم به بالا هستند مشارکت نموده اند. عوامل استرس زا و شدت آن از طريق پرسشنامه تعيين گرديده است. در پرسشنامه ده ويژگي فردي و 38 عامل استرس زا مورد سوال قرار گرفته است در اين مطالعه حداکثر نمره استرس 190 در نظر گرفته شده است
.
نتايج: يافته هاي مطالعه نشان داد که 18 درصد واحدهاي مورد مطالعه را دانشجويان پسر و 82 درصد دانشجويان دختر هستند، 22 درصد متاهل و 78 درصد مجرد بودند، در ارزيابي آن تعداد از دانشجويان که معدل خود را ذکر نموده بودند ميانگين معدل 15.79 با انحراف معيار 2.18 بود و ميانگين آخرين نمرده کارآموزي آن دسته که ذکر نمودند 17.17 با انحراف معيار 2.33 درصد در ترم پنج بودند و ميانگين نمره استرس 131 با انحراف معيار 2.67 مي باشد کمترين نمره امتياز 55 و بيشترين 179 مي باشد. و از جمله موارد استرس زاي بسيار زياد مي تواند: تذکر مستقيم مربي در حضور بيمار و همراه 60 درصد دانشجويان بعنوان عامل استرس زاي بسيار زياد انتخاب نموده اند عدم تناسب نمره کارآموزي با ميزان فعاليت دانشجو را 33 درصد بعنوان عامل استرس زاي بسيار زياد بوي نامطبوع در بخش را 38 درصد بعنوان عامل استرس زاي بسيار زياد عدم تطابق بين آموخته ها در پراتيک و محيط باليني 46 درصد بعنوان عامل استرس زاي بسيار زياد نداشتن مهارت باليني با 34 درصد نگراني از احتمال اشتباه در دارو دادن 36 درصد انجام پروسيجر براي بيمار غير همجنس 37 درصد بي احترامي کادر بخش به دانشجو 43 درصد سرگرداني در کارآموزي 36 درصد تلاقي زمان امتحانات با کارآموزي 54 درصد از جمله عوامل استرس زاي بسيار زياد براي دانشجويان بوده است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 230
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی