مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي اطلاعات شماره: 1382 , دوره 3 , شماره (ويژه نامه 10) ; از صفحه 33 تا صفحه 34 . عنوان مقاله: راهبردهاي شناختي و فراشناختي و تاثير آن بر موفقيت تحصيلي در دانشجويان پرستاري نویسندگان: اسكندري فاطمه, صفري مهدي آدرس: چکیده: مقدمه و هدف: راهبردهاي شناختي ابزار يادگيري و راهبردهاي فراشناختي تدابيري براي نظارت بر راهبردهاي شناختي و هدايت آنها هستند. راهبردهاي شناختي به ما کمک مي کند تا اطلاعات تازه را با اطلاعات قبلي پيوند داده و ذخيره سازي نماييم و راهبردهاي فراشناختي انتخاب هشيارانه راهبردهاي مناسب شناختي را دنبال مي کنند. بنابراين يادگيرندگان ماهر راهبردهاي شناختي را بکار مي گيرند تا به پيشرفت شناختي دست يابند و از راهبردهاي فراشناختي استفاده مي کنند تا بر آن نظارت و کنترل داشته باشند. تاکنون پژوهشهايي که درباره استراتژيها يا راهبردهاي يادگيري انجام شده نشان داده اند که استفاده از اين تدابير مي تواند بر يادگيري و پيشرفت تحصيلي تاثيرگذار باشد. هدف اين پژوهش تعيين اثر اين راهبردها در موفقيت تحصيلي است.روش اجرا: اين پژوهش يک پژوهش تحليلي گذشته نگر است. روش نمونه گيري سهميه اي بوده و تعداد نمونه 50 نفر دانشجوي پرستاري دانشکده پرستاري مراغه بوده است و دانشجويان ضعيف و قوي بر اساس معدل درسي از هم متمايز شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه بوده که از طريق آن استفاده از اين راهبردها در فراگيران مورد ارزيابي قرار گرفته است.نتايج: نتايج نشان داد که دانشجويان قوي بيشتر از دانشجويان ضعيف از راهبردهاي شناختي تکرار و تمرين، بسط و سازمان دهي و از راهبردهاي فراشناختي برنامه ريزي و کنترل و نظارت استفاده مي نمايند.بحث: از اين پژوهش و پژوهشهاي ديگر مي توان استنتاج نمود که مهارتهاي يادگيري و مطالعه در يادگيري و پيشرفت تحصيلي بسيار حياتي هستند، مشخص شده است که اين مهارتها قابل آموزش و يادگيري هستند. بنابراين مدرسان مي توانند به دانشجويان به ويژه دانشجويان ضعيف که احتمالا در دوران تحصيلي قبلي با اين مهارتها آشنا نبوده اند را آموزش دهند و مي توان اين مسووليت را به مشاورين تحصيلي دانشجويان در دانشکده ها واگذار نمود. کلید واژه: راهبردهاي شناختي(Q2)راهبردهاي فراشناختي(Q2)موفقيت تحصيلي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: اهداف پیشرفتسبک های یادگیریسبک های تفکرراهبردهای یادگیریسبک های تفکرانگیزه پیشرفتراهبردهای یادگیریخود تنظیمیتدریس اثربخشعملکرد تحصیلیپیشرفت تحصیلیوضعیت تحصیلی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه ميزان استفاده از راهبردهاي شناختي و فراشناختي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه علوم انتظامي رابطه راهبردهاي شناختي ـ فراشناختي و ويژگي هاي جمعيت شناختي با عملکرد تحصيلي دانشجويانتدوين مدل اندازه گيري راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيريراهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيري لغت در رشته هاي زبان انگليسي و غير زبان انگليسي تاثير آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر افزايش يادگيري و يادداري متون درسي مختلف مقالات همایشی مرتبط: بررسی وضعیت آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه در دانشجویان پزشکیبرسی راهبردهای شناختی و فراشناختی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اوزبررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های گلستان در سال 1392بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و یادگیری دانش آموزان پایه اول متوسطه شهرستان بیرجندرابطه بین راهبردهای یادگیری، راهبردهای شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 109 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی