برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1389 , دوره  5 , شماره  17 ; از صفحه 39 تا صفحه 56 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش مبتني بر «تدريس براي فهميدن» بر برنامه درسي تجربه شده درس تاريخ هنر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت معلم تهران
 
چکیده: 

پرورش قوه فهم همواره يکي از غايات تعليم و تربيت و هم چنين يکي از مباحث مشکل و مبهم برنامه ريزي درسي بوده است. با آن که مطالعات بسياري بر روي پرورش قوه فهم صورت گرفته، اما هنوز سوالات بسياري در اين حوزه مطرح است. پژوهش حاضر سعي مي کند با استفاده از چارچوب پروژه «تدريس براي فهميدن»، تاثير اجراي برنامه درسي (تدريس) با هدف فهميدن را به شيوه مرسوم اجراي برنامه درسي در مدارس بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر هنرستاني معين کند. در چارچوب مذکور چهار عنصر مهم مطرح است. اهداف فهميدن، مباحث مولد، عملکردهاي فهميدن، ارزشيابي تکويني. در انجام اين پژوهش از روش شبه آزمايشي استفاده شد و دو گروه دانش آموزان دختر پيش دانشگاهي در درس تاريخ هنر مورد بررسي قرار گرفتند. اين دو گروه آموزش مبتني بر «تدريس براي فهميدن» و تدريس مرسوم هنرستان ها را تجربه کردند و ميزان دانش، توانايي تحليل و ماندگاري يادگيري آنان مورد آزمون قرار گرفت. بررسي داده هاي به دست آمده نشان داد که بين دو گروه آزمايش و شاهد در آزمون سنجش دانش تفاوت معناداري وجود ندارد، اما دانش آموزان گروه آزمايش در آزمون تحليل و هم چنين ماندگاري ذهني، عملکرد بهتري از خود نشان دادند. به عبارت ديگر آموزش مبتني بر تدريس براي فهميدن قادر است توانايي تحليلي و ماندگاري ذهني را بهبود بخشد، اما در سطح دانش همانند روش مرسوم آموزش عمل مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 177
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی