برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1389 , دوره  41 , شماره  4 ; از صفحه 309 تا صفحه 318 .
 
عنوان مقاله: 

اثر نوع دانه گرده بر چگونگي رشد لوله گرده و صفات كمي و كيفي ميوه گيلاس (.Prunus avium L) رقم زرد دانشكده

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
 
چکیده: 

اكثر ارقام گيلاس، خودناسازگار بوده و براي توليد ميوه تجارتي، نياز به گرده دهنده مناسب و سازگار دارند. تعيين سازگاري و ناسازگاري ارقام گرده دهنده در روش كلاسيك بصورت روش گرده افشاني كنترل شده و مطالعه ميكروسكوپي رشد لوله گرده انجام مي شود. در اين پژوهش گيلاس رقم زرد دانشكده به عنوان پايه مادري با استفاده از دانه گرده خودي و گرده ارقام "بينگ"، "ناپلئون"، "سفيد رضائيه"، "شبستر"، "ابرده" به صورت كنترل شده گرده افشاني شدند. هشت نمونه گل (مادگي) از تيمارهاي مختلف در محلول FAA تا زمان بررسي ميكروسكوپي نگهداري شدند. جهت بررسي و تعيين اثر دانه هاي گرده ارقام استفاده شده جهت گرده افشاني بر خصوصيات مختلف كمي و كيفي ميوه رقم "زرد دانشكده"، برخي صفات ميوه اندازه گيري گرديد. طبق نتايج به دست آمده دانه گرده ارقام "شبستر"، "سفيد رضائيه" و "ناپلئون" روي كلاله رقم "زرد دانشكده" جوانه زده و در مدت 96 تا 120 ساعت پس از گرده افشاني لوله هاي گرده اين ارقام به تخمك پايه مادري رسيدند كه نشانه سازگاري كامل گرده اين ارقام با رقم "زرد دانشكده" بود. نتايج ميكروسكوپي گل هاي خود گرده افشاني شده رقم زرد دانشكده، نشان داد كه هيچ لوله گرده خودي نتوانسته بود خود را به تخمك برساند. لذا رقم "زرد دانشكده" خودناسازگار بوده وگرده دهنده مناسب آن مي تواند ارقام "شبستر"، "سفيد رضائيه" و "ناپلئون" باشد. همچنين رشد لوله گرده ارقام "ابرده" و "بينگ" در سطح كلاله و يك سوم ابتدايي خامه "زرد دانشكده" متوقف گرديدند كه نشانه ناسازگاري آنها نسبت به اين رقم مي باشد. اگرچه بر اساس برخي از نتايج به دست آمده بين تيمارها از نظر طول و قطر ميوه اختلاف وجود داشت (P£0.05) و همچنين بين تكرارهاي مختلف از نظر وزن هسته، طول ميوه، قطر ميوه و درصد مواد جامد محلول (بريكس) تفاوت مشاهده گرديد (P£0.05)، ولي پژوهش هاي تكميلي تاثير نوع گرده بر خصوصيات كيفي ميوه پيشنهاد مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 163
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی