برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير برنامه دوره هاي برخورد زودرس با محيط باليني بر نگرش و عملکرد دانشجويان سال اول پزشکي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شهرکرد، بلوار کاشانی، دانشگاه علوم پزشکی، معاونت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: يکي از چالش هاي آموزش دانشجويان پزشکي ملموس نبودن مفهوم کلي ارتباط بين دروس علوم پايه و بالين بيمار است که علاوه بر اختلال در يادگيري بر انگيزه و توانايي هاي دانشجويان نيز تاثير منفي دارد. برخورد زودرس با محيط باليني به عنوان يکي از راهکارهاي رفع اين چالش مطرح شده است. لذا اين مطالعه با هدف تعيين ميزان تاثير اجراي دوره هاي آموزشي برخورد زودرس با محيط باليني در نگرش و عملکرد آموزشي دانشجويان سال اول پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد اجرا شد.
روش بررسي: مطالعه حاضر به صورت مداخله اي بر روي 43 دانشجوي پزشکي سال اول دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در سال 1386 انجام گرفت. مداخله به صورت شرکت اين دانشجويان در يک برنامه آموزشي خاص و تحت نظر راهنما، در محيط بيمارستاني در قالب گردش در بخش ها، اطاق عمل، اورژانس و درمانگاه و يک شب کشيک به عنوان ناظر در بيمارستان و اورژانس بود. نگرش دانشجويان بوسيله پرسشنامه معتبر و داراي اطمينان 0.82 قبل و بعد از مداخله اندازه گيري شد. جهت سنجش عملکرد آموزشي از مقايسه نمرات دروس اختصاصي و نتايج آزمون جامع علوم پايه با دانشجويان مشابه سال قبل استفاده گرديد. داده ها با استفاده از آزمون هاي t زوجي و مجذور کاي تجزيه و تحليل گرديد.
يافته ها: مقايسه نمره نگرش قبل و بعد از مداخله نشانگر افزايش معني دار در نگرش دانشجويان بود (P<0.01). همچنين نگرش در مواردي همچون اهميت شرح حال و معاينه در برابر آزمون هاي پاراکلينيک، وظايف سطوح مختلف کادر درماني، وظايف پزشک نسبت به بيمار، حقوق بيمار در بيمارستان، روند اقدامات تشخيصي- درماني افزايش معني دار پيدا کرد (P<0.05)، ولي در مورد عملکرد آموزشي تفاوت معني داري مشاهده نشد.
نتيجه گيري: بر اساس نتايج بدست آمده اجراي دوره کوتاه مدت مواجهه زودرس باليني به عنوان عامل انگيزش و جهت دهي به فراگيري دانشجو در طول دوره تحصيل و ايجاد آگاهي از فرآيند حرفه، تاثيرات مثبتي داشته و پيشنهاد مي گردد که برگزاري دوره هاي مواجهه زودرس باليني به عنوان بخشي از کوريکولوم آموزشي دانشجويان پزشکي در دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در نظر گرفته شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شیرزاد، ه.، و معزی، م.، و خدیوی، ر.، و صادقی، ب.، و مدح خوان، ا. (1390). تاثیر برنامه دوره های برخورد زودرس با محیط بالینی بر نگرش و عملکرد دانشجویان سال اول پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences), 13(1), 69-78. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124159



Vancouver : کپی

شیرزاد هدایت اله، معزی معصومه، خدیوی رضا، صادقی بهمن، مدح خوان انیسه. تاثیر برنامه دوره های برخورد زودرس با محیط بالینی بر نگرش و عملکرد دانشجویان سال اول پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences). 1390 [cited 2021October20];13(1):69-78. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124159



IEEE : کپی

شیرزاد، ه.، معزی، م.، خدیوی، ر.، صادقی، ب.، مدح خوان، ا.، 1390. تاثیر برنامه دوره های برخورد زودرس با محیط بالینی بر نگرش و عملکرد دانشجویان سال اول پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences), [online] 13(1), pp.69-78. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124159.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 218 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی