نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رودكي روايتگر زمان (رويكردي جامعه شناختي به ديوان رودكي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور تهران
 
چکیده: 
يكي از شيوه هاي آشنايي با آداب، رسوم وسنتهاي اقوام و قبيله هاي گذشته، بررسي آثار ادبي بزرگي است كه از آن روزگاران به يادگار مانده است. دستيابي به آيينها و باورهاي مردمان اعصار پيشين، به عنوان بخشي پايدار از فرهنگ جامعه از طريق بررسي ديوان شاعران، متون ادبي و اسناد تاريخي نيز امكان پذير خواهد بود. آيينهايي همچون ازدواج، سوگواري، بازيها و سرگرميها و جشنها وچگونگي برپايي آنها از جمله مواردي است كه در اين نوشتار بدانها پرداخته شده است. در اين ميان ديوان رودكي نيز به عنوان اثري ماندگار، تكه هايي از تاريخ دوران سامانيان را درخود دارد.از آن جا كه آشنايي با وضعيت فرهنگي جامعه در روزگار رودكي ما را با حقايق بيشتري در باره روزگار زمان حيات شاعر آشنا خواهد ساخت بنابراين با چنين رويكردي اشعار اين اديب بزرگ را از ديدگاه جامعه شناختي وبا رويكرد فرهنگي مورد بررسي قرار خواهيم داد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پیامنی، ب. (1388). رودکی روایتگر زمان (رویکردی جامعه شناختی به دیوان رودکی). جستارهای نوین ادبی, 42(1 (مسلسل 164)), 195-215. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123665



Vancouver : کپی

پیامنی بهناز. رودکی روایتگر زمان (رویکردی جامعه شناختی به دیوان رودکی). جستارهای نوین ادبی. 1388 [cited 2022May21];42(1 (مسلسل 164)):195-215. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123665



IEEE : کپی

پیامنی، ب.، 1388. رودکی روایتگر زمان (رویکردی جامعه شناختی به دیوان رودکی). جستارهای نوین ادبی, [online] 42(1 (مسلسل 164)), pp.195-215. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123665.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 405 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی