5 SID.ir | بررسي ميزان رضايت مندي از برنامه بيمه روستايي و پزشک خانواده در مراجعين به مراکز بهداشتي درماني شهري و روستايي استان مرکزي در سال 1388
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان رضايت مندي از برنامه بيمه روستايي و پزشک خانواده در مراجعين به مراکز بهداشتي درماني شهري و روستايي استان مرکزي در سال 1388

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع يکي از برنامه هاي بنيادي چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور در بخش بهداشت و درمان است. با توجه به اينکه بيش از پنج سال از اجراي طرح پزشک خانواده و بيمه روستايي مي گذرد، اين مطالعه به منظور بررسي ميزان رضايت مندي از برنامه بيمه روستايي و پزشک خانواده در مراجعين به مراکز بهداشتي درماني شهري و روستايي استان مرکزي انجام شد.
مواد و روش ها: اين مطالعه توصيفي-تحليلي و از نوع مقطعي
(cross-sectional) در پاييز 1388 انجام شد. جامعه مورد مطالعه 391 نفر از مراجعه کنندگان به 40 مرکز منتخب بهداشتي درماني ارايه کننده خدمات پزشک خانواده مي باشند. ابزار گردآوري داده ها پرسش نامه (بر اساس مقياس ليکرت) بود. پس از جمع آوري و ورود داده ها تجزيه و تحليل نهايي با استفاده از نرم افزار آماري SPSS و با استفاده از آزمون هاي آماري متناسب انجام گرفت.
يافته ها: متوسط سن افراد مورد مطالعه 17.02±38.24 سال بود که 66.5 درصد آن ها خانم و 81.3 درصد متاهل بودند. مدت زمان صرف شده براي دريافت خدمت از منزل تا محل سکونت 12.74±14.58 دقيقه بود. 34.52 درصد از مراجعين از کليت برنامه پزشک خانواده، رضايت بالا و يا خيلي بالا ابراز داشتند. اين سطح بالا يا خيلي بالا از رضايت در مورد عملکرد پزشک خانواده 34.52 درصد، ماماي تيم پزشک خانواده 37.1 درصد، کارکنان آزمايشگاه مرکز مجري برنامه 36.8 و کارکنان داروخانه مرکز مجري برنامه 38.3 درصد بود. بين رضايت مندي و سطح تحصيلات همبستگي معکوس وجود داشت (r=0.149 و P=0.03). بين رضايت مندي و سن مراجعين با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون در سطح اطمينان %95 اختلاف معنادار مشاهده شد (P=0.03)؛ ولي اين ارتباط با جنس، وضعيت تاهل، محل زندگي و وضعيت اشتغال مشاهده نشد.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش مي توان نتيجه گرفت که در مجموع، برنامه در سطح استان موفق بوده است و با اصلاح برخي نقايص سيستم بر اساس نظرات گيرندگان خدمت مي توان رضايت مندي بالاتري از برنامه را نيز حاصل کرد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 269
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی