برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثر تزريق استراديول بنزوات در نواحي CA1 هيپوكمپ بر يادگيري و حافظه فضايي موش هاي صحرايي نر بالغ در حضور و عدم حضور غدد جنسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم، گروه زیست شناسی
 
چکیده: 

سال ها استروژن تنها به خاطر اثراتش بر فرايندهاي توليد مثل مورد توجه قرار گرفته بود ولي اخيرا دخالت آن در يكسري از عملكردهاي مغزي از قبيل يادگيري و حافظه به اثبات رسيده است. از طرفي هيپوكمپ يكي از ساختارهاي مغزي است كه نقش مهمي در پردازش اطلاعات فضايي دارد. شواهد نشان مي دهند گيرنده هاي استروژني در ناحيه CA1 هيپوكمپ قرار دارند. لذا دراين تحقيق اثر تزريق داخل هيپوكمپي استراديول بنزوات بر يادگيري و حافظه موش هاي صحرايي نر بالغ نژاد N-MRI در حضور و عدم حضور غدد جنسي مورد بررسي قرار گرفت. حيوانات پس از كانول گذاري در 8 گروه تقسيم شدند. 4 گروه حيوان دست نخورده ماندند و 4 گروه تحت عمليات تستكتومي قرار گرفتند. گروه هاي كنترل سالم و اخته شده تنها به مدت 5 روز با ماز Y شكل آموزش مي ديدند و گروههاي شاهد سرم فيزيولوژي، شاهد روغن كنجد و آزمايش استراديول سالم و اخته شده هر روز بلافاصله قبل از آموزش به ترتيب 0.5 ميكروليتر سرم فيزيولوژي، 0.5 ميكروليتر روغن كنجد و 1 ميكروگرم در حجم 0.5 ميكروليتر استراديول بنزوات در هر طرف ناحيه CA1 هيپوكمپ دريافت ميكردند وسپس به مدت 5 روز و هر روز 30 بار با ماز Y شكل آموزش مي ديدند. همه گروه ها پس از يك ماه مجددا براي تست حافظه يك جلسه در دستگاه قرار مي گرفتند. تجزيه وتحليل آماري نشان مي دهد استراديول باعث افزايش يادگيري فضايي شده و روغن كنجد نيز يادگيري را بهبود بخشيده است از طرف ديگر حضور و عدم حضور غدد جنسي تاثيري در بهبود دهندگي استراديول بر يادگيري نداشته است. همچنين حضور و عدم حضور غدد جنسي تاثيري بر ميزان حافظه گروه هاي مختلف نداشته است. به نظر مي رسد استراديول از طريق انعطاف پذيري سيناپسي در نورون هاي ناحيه CA1 هيپوكمپ و تداخل عمل با سيستم كولينرژيك باعث افزايش يادگيري فضايي شده است .

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 152
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی