برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1390 , دوره  14 , شماره  1 ; از صفحه 41 تا صفحه 50 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي عوامل مرتبط با فرسودگي شغلي معلمان مدارس شهر کاشان در سال 1386

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پزشکی
 
چکیده: 

زمينه: فرسودگي شغلي از عوارض استرس شغلي محسوب مي شود. فرسودگي شغلي شامل يک سري از خصوصيات ذهني و عملکردي و شخصي مي باشد که در آن فرد از بعضي از علايم روحي-رواني برخوردار است. فرسودگي شغلي باعث کاهش بهره وري، افسردگي و بيماري شود.
مواد و روش ها: اين تحقيق بر روي 385 نفر از معلمان شهرستان کاشان توسط پرسشنامه استاندارد مازلاخ، در سه حوزه مسخ شخصيت، خستگي عاطفي، کاهش عملکرد فردي فرسودگي شغلي توسط درجه بندي استاندارد مورد بررسي قرار گرفت.
يافته ها: نتايج در سه بعد خستگي عاطفي (شديد 10.1 درصد، متوسط 18 درصد، خفيف 71.9 درصد) و مسخ شخصيت (شديد 4.6 درصد، متوسط 10.9 درصد، خفيف 84.5 درصد) و کاهش عملکرد فردي (شديد 2.2 درصد، متوسط 11.1 درصد، خفيف 86.7 درصد) بود. با افزايش سن(P=0.002)  و سابقه کاري(P=0.001)  فرسودگي کاهش مي يافت. افزايش مدرک تحصيلي (P=0.05)، اختلالات روان پزشکي (P=0.02)، نوع مسکن (P=0.003)، عدم رضايت از زندگي زناشويي(P=0.031)  و جنس مرد(P<0.01)  به طور معني دار باعث افزايش فرسودگي شغلي مي گرديد.
نتيجه گيري: اين نکته حایز اهميت است اگر چه بر اساس اين مطالعه اکثر افراد فرسودگي خفيف داشتند ولي فرسودگي متوسط تا شديد در ابعاد خستگي عاطفي (
28.1 درصد) و مسخ شخصيت (15.4 درصد) قابل توجه است و لازم است به اين افراد با توجه به نقش مهم خود در جامعه توجه ويژه اي داشت. توصيه مي شود که معلمان مورد بررسي بيشتر و اقدامات لازم در جهت کاهش استرس و بررسي از نظر بيماري هاي روحي-رواني قرار گيرند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی