6 SID.ir | مقايسه خودارزشيابي، ارزشيابي همتا و ارزشيابي مدرس باليني در فرآيند ارزيابي مهارت هاي باليني دانشجويان مامايي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مقايسه خودارزشيابي، ارزشيابي همتا و ارزشيابي مدرس باليني در فرآيند ارزيابي مهارت هاي باليني دانشجويان مامايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، میدان هفت تیر، شاهرود، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: براي قضاوت در مورد عملکرد، نياز به طيف گوناگوني از منابع اطلاعاتي است و صاحب نظران در مورد به کارگيري گروه هاي ارزشيابي براي تعيين ميزان دستيابي دانشجويان به اهداف يادگيري تاکيد دارند. پژوهش حاضر به منظور مقايسه خودارزشيابي، ارزشيابي همتا و ارزشيابي مدرس باليني در فرآيند ارزيابي مهارت هاي باليني دانشجويان مامايي در اتاق زايمان بيمارستان فاطميه و امام حسين (ع) دانشگاه علوم پزشکي شاهرود صورت گرفته است.
روش ها: در پژوهش حاضر که يک مطالعه توصيفي مقطعي است، تعداد 85 دانشجوي مامايي سال آخر به صورت نمونه گيري در يک مقطع زماني انتخاب و به سه صورت دانشجو، گروه همتا و مدرس باليني مورد ارزشيابي قرار گرفتند. ميزان مهارت هاي باليني آنان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اي که شامل دو بخش ارزشيابي مهارت هاي عمومي و مهارت هاي اختصاصي بود، مورد سنجش قرار گرفت. تجزيه و تحليل يافته ها توسط نرم افزار
SPSS توسط آزمون هاي آناليز واريانس يک طرفه و توکي انجام شد.
نتايج: بر اساس نتايج حاصل از پژوهش، ميانگين و انحراف معيار امتياز خودارزشيابي، ارزشيابي همتا و ارزشيابي مدرسين باليني از مهارت هاي باليني عمومي به ترتيب
4.21±0.46 و 4.21±0.28 و 3.97±0.47 بود. ميانگين و انحراف معيار امتياز خودارزشيابي، ارزشيابي همتا و ارزشيابي مدرسين باليني از مهارت هاي باليني اختصاصي به ترتيب 3.91±0.54، 3.87±0.27 و 3.66±0.41 بود. آزمون آماري آناليز واريانس تفاوت معناداري را در مهارت هاي باليني عمومي و اختصاصي و کل بين سه نوع ارزشيابي نشان داد.
نتيجه گيري: با توجه به اختلاف نمرات روش هاي مختلف ارزشيابي، خودارزشيابي و ارزشيابي همتا را مي توان به عنوان روشي مکمل با ساير روش هاي ارزشيابي از جمله ارزشيابي مدرس در سنجش عملکرد باليني دانشجويان منظور کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 128
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی