برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1389 , دوره  3 , شماره  3 ; از صفحه 107 تا صفحه 112 .
 
عنوان مقاله: 

نقش و کارکرد ارزشيابي در مراحل تدوين برنامه درسي (بخش دوم)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: ارزشيابي برنامه درسي داراي قدمتي به اندازه فرآيند تعليم و تربيت است. مفهوم ارزشيابي آنقدر گسترده است که انواع مختلفي از فعاليت هاي ارزشيابي را که هدف مشترک همه آنها بررسي وضعيت برنامه درسي در موقعيت اجرايي خاص است، دربر مي گيرد؛ بنابراين، روش ها و راهبردهاي ارزشيابي نيز متفاوت خواهند بود. هدف از اين مقاله بررسي تفاوت روندهاي ارزشيابي بر اساس شش مقوله مرحله تدوين برنامه، موضوع مورد ارزشيابي، معيار، نوع داده ها، روش خلاصه کردن داده ها و نقش بود. در مورد هر مقوله، گروه تدوين بر وظيفه خاصي تمرکز دارد. از اين رو در هر مرحله، انواع خاصي از ارزشيابي مورد نياز است تا اجراي موفقيتاميز و استفاده از برنامه جديد را حمايت کند.
نتيجه گيري: هيچ مبناي نظري پذيرفته شده اي براي ميزان مورد نياز تجربيات اندوخته شده به منظور تعيين حداقل الزامات ارزشيابي که بايستي در تشخيص کارآيي کاربرد وسيع برنامه جديد در نظام آموزشي به کار رود، وجود ندارد و هر نظامي مي بايست استانداردهاي ارزشيابي را بر اساس شرايط خود تعيين کند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 270
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی