برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1389 , دوره  11 , شماره  2 ; از صفحه 211 تا صفحه 226 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان استفاده دانشجويان از مهارت هاي مطالعه و يادگيري و رابطه آن با وضعيت و سوابق تحصيلي آنها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف تعيين ميزان استفاده دانشجويان از راهبردهاي مطالعه و يادگيري و ارتباط آن با وضعيت تحصيلي آنها انجام شد. در اين مطالعه 425 نفر از دانشجويان سالهاي 84 و 86 دانشکده هاي ادبيات و مهندسي دانشگاه فردوسي مشهد به روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهاي مطالعه و يادگيري کرمي (1384) که به منظور اندازه گيري ميزان استفاده دانشجويان از اين راهبردها طراحي شده است، توسط آنها تکميل گرديد. يافته ها حاکي از اين بود که عملکرد دانشجويان در استفاده از مهارت ها، در حد متوسط بود. دخترها بيشتر از پسرها از مهارت ها بهره برده، دانشجويان دانشکده ادبيات نيز بيشتر از دانشجويان دانشکده مهندسي از راهبردها استفاده کرده اند. بين دانشجويان روزانه و نوبت دوم و همچنين دانشجويان سال اول و سوم تفاوتي در استفاده از راهبردها مشاهده نشد. همبستگي بين رتبه کنکور و استفاده از راهبردها معنادار نبوده و همبستگي بين استفاده از راهبردها با معدل دوره متوسطه و معدل دانشگاهي دانشجويان معنادار بوده است و در نهايت تحليل رگرسيون نشان داد که فرآيند فراشناختي دانش و کنترل خود، بيشترين سهم را در تبيين موفقيت تحصيلي دانشجويان برعهده داشته است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

عبدخدایی، م.، و غفاری، ا. (1389). بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارت های مطالعه و یادگیری و رابطه آن با وضعیت و سوابق تحصیلی آنها. مطالعات تربیتی و روان شناسی, 11(2), 211-226. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=121488



Vancouver : کپی

عبدخدایی محمدسعید، غفاری ابوالفضل. بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارت های مطالعه و یادگیری و رابطه آن با وضعیت و سوابق تحصیلی آنها. مطالعات تربیتی و روان شناسی. 1389 [cited 2021April19];11(2):211-226. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=121488



IEEE : کپی

عبدخدایی، م.، غفاری، ا.، 1389. بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارت های مطالعه و یادگیری و رابطه آن با وضعیت و سوابق تحصیلی آنها. مطالعات تربیتی و روان شناسی, [online] 11(2), pp.211-226. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=121488>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 56 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی