برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1389 , دوره  11 , شماره  2 ; از صفحه 165 تا صفحه 184 .
 
عنوان مقاله: 

تاملي بر تمرکزگرايي، تمرکز زدايي و بازگشت مجدد به تمرکزگرايي و بررسي دلالت هاي آنها براي نظام برنامه درسي ايران: منظري جديد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

پس از دوره نسبتا طولاني تمركزگرايي و با آغاز تجارب تمركززدايي از دهه 70 به اين سو، تمايل دولتها به نظام هاي متمركز و غيرمتمركز در حال نوسان بوده است. از آنجايي که تمركززدايي عمدتا ريشه در عرصه هاي سياسي و اقتصادي دارد، بنابراين تمركززدايي از اين عرصه ها به نظام هاي برنامه درسي و آموزشي رخنه كرده است. مشكلاتي نظير كمبود نيروي انساني متخصص، جهاني شدن و مقاومت از طرف معلمان موجب توجه دوباره دولتها به تمركزگرايي به منظور ارتقاي كيفيت آموزش و رفع اين مشكلات شده است. در اين مقاله ضمن تبيين تمركزگرايي و تمركززدايي، به ويژه در عرصه آموزش و پرورش و نظام برنامه درسي، به علل عمده انحراف از هدف اصلي تمركززدايي، از جمله توجه بيش از حد به مسايل حاشيه اي آن نظير مسايل مالي، اجرايي و مديريتي (مواجهه سخت) و توجه کمتر به مسايل کيفي و محتوايي آموزشي و برنامه درسي (مواجهه نرم) اشاره شده است. اين دو نوع مواجهه عملا در تمركززدايي نظام آموزشي و برنامه درسي پديدار شده و برداشتهايي غلط و نادقيق از تمرکززدايي و تمركزگرايي به دنبال داشته است. در پي آن استدلال شده که فهم ويژگي هاي درست هر دو نظام و در نتيجه، مواجهه سنجيده و درست با آنها مي تواند به روند اصلاح برنامه درسي ياري رساند. در نهايت، دلالتهاي تمركزگرايي، تمركززدايي و بازگشت مجدد به تمرکزگرايي در مورد نظام برنامه درسي ايران، با توجه به زمينه هاي تاريخي و فرهنگي منحصر به فرد آن در بخش بحث و نتيجه گيري اين نوشتار تشريح شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

امین خندقی، م.، و دهقانی، م. (1389). تاملی بر تمرکزگرایی, تمرکز زدایی و بازگشت مجدد به تمرکزگرایی و بررسی دلالت های آنها برای نظام برنامه درسی ایران: منظری جدید. مطالعات تربیتی و روان شناسی, 11(2), 165-184. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=121479



Vancouver : کپی

امین خندقی مقصود، دهقانی مرضیه. تاملی بر تمرکزگرایی, تمرکز زدایی و بازگشت مجدد به تمرکزگرایی و بررسی دلالت های آنها برای نظام برنامه درسی ایران: منظری جدید. مطالعات تربیتی و روان شناسی. 1389 [cited 2021September28];11(2):165-184. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=121479



IEEE : کپی

امین خندقی، م.، دهقانی، م.، 1389. تاملی بر تمرکزگرایی, تمرکز زدایی و بازگشت مجدد به تمرکزگرایی و بررسی دلالت های آنها برای نظام برنامه درسی ایران: منظری جدید. مطالعات تربیتی و روان شناسی, [online] 11(2), pp.165-184. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=121479.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 743 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی