برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي تقويت مهارت هاي مثبت انديشي به شيوه گروهي بر منبع کنترل دانش آموزان دبيرستاني شهر گرگان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طبابایی
 
چکیده: 

اين تحقيق با هدف بررسي اثر بخشي آموزش و تقويت مهارت هاي مثبت انديشي به شيوه گروهي بر منبع کنترل دانش آموزان دبيرستان هاي شهرستان گرگان انجام شده است. فرضيه اصلي اين تحقيق اين بود که آموزش مهارت هاي مثبت انديشي دروني سازي منبع کنترل دانش آموزان دبيرستاني را افزايش مي دهد.
پژوهش حاضراز جمله پژوهش هاي نيمه آزمايشي (مداخله اي) با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. در اين تحقيق از بين جامعه آماري پژوهش که دانش آموزان دبيرستان هاي شهرستان گرگان در سال تحصيلي 85 - 84 بودند، نمونه اي شامل 40 نفر از دانش آموزان پايه دوم به شيوه تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. قبل از انجام مداخله آموزشي (ارايه متغير مستقل) دو گروه با استفاده از پرسشنامه هاي منبع کنترل راتر و شادکامي آکسفورد (مثبت انديشي) پيش آزمون شدند. سپس آزمودني ها بر اساس نمرات اکتسابي در آزمون راتر به دو گروه منبع کنترل دروني و بيروني تقسيم شدند. آزمودني ها به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل گمارده شدند (20 نفر با منبع کنترل بيروني،20 نفر دروني) در مرحله بعد به گروه آزمايش به مدت 8 جلسه يک ساعته مهارت هاي مثبت انديشي آموزش داده شد. يک هفته پس از انجام مداخله دوباره هر دو گروه پس آزمون شدند.
تحليل نتايج با استفاده از آزمون
t مستقل نشان داد که تفاوت بين دو گروه آزمايش و کنترل معنادار است (P<0.007)، به اين بيان که آموزش مهارت هاي مثبت انديشي در تغيير منبع کنترل موثر بوده است. نتايج به دست آمده در اين تحقيق همسو با ساير تحقيقات بوده و سودمندي و تاثير آموزش مهارت هاي مثبت انديشي در دروني سازي منبع کنترل دانش آموزان دبيرستاني را تاييد مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سهرابی اسمرود، ف.، و جوان بخش، ع. (1388). اثربخشی تقویت مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر منبع کنترل دانش آموزان دبیرستانی شهر گرگان. دانشور رفتار, 16(37 (روان شناسی بالینی و شخصیت 13)), 59-68. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=120668



Vancouver : کپی

سهرابی اسمرود فرامرز، جوان بخش عبدالرحمان. اثربخشی تقویت مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر منبع کنترل دانش آموزان دبیرستانی شهر گرگان. دانشور رفتار. 1388 [cited 2021October18];16(37 (روان شناسی بالینی و شخصیت 13)):59-68. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=120668



IEEE : کپی

سهرابی اسمرود، ف.، جوان بخش، ع.، 1388. اثربخشی تقویت مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر منبع کنترل دانش آموزان دبیرستانی شهر گرگان. دانشور رفتار, [online] 16(37 (روان شناسی بالینی و شخصیت 13)), pp.59-68. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=120668.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی