3 SID.ir | بررسي رابطه بين هوش هيجاني و مهارت هاي مقابله با استرس دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه بين هوش هيجاني و مهارت هاي مقابله با استرس دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

اين پژوهش با عنوان «بررسي رابطه بين هوش هيجاني و مهارت هاي مقابله با استرس دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن» است. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانشجويان مشغول به تحصيل در نيم سال اول 89-88 تشکيل مي دهند که 23,900 نفر هستد و به صورت نمونه گيري طبقه اي تصادفي ساده با استفاده از جدول مرگان 384 نفر انتخاب شده است. ابزار پژوهش مذکور 2 پرسشنامه استاندارد سريا شرينگ و کالات است که ضريب آلفاي کرونباخ در هوش هيجاني 0.89 و مهارت هاي مقابله با استرس 0.92 مي باشد. ابعاد اصلي هوش هيجاني با عنايت به مباني نظري به 5 مولفه تقسيم مي شود: 1. خودآگاهي 2. مديريت بر خود 3. آگاهي اجتماعي 4. مهارت هاي اجتماعي 5. خودانگيزي.
مولفه هاي اصلي مهارت هاي مقابله با استرس به دو دسته کلي تقسيم مي شود: 1. مهارت هاي کنارآيي متمرکز بر مساله 2. مهارت هاي کنارآيي متمرکز بر هيجان. براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي آماري توصيفي و استنباطي شامل (ضريب همبستگي، تحليل واريانس، آزمون فريدمن) استفاده شده است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که 1. بين مولفه خودآگاهي هوش هيجاني و مهارت هاي مقابله با استرس هيچ رابطه اي وجود ندارد. 2. بين مولفه خودانگيختگي هوش هيجاني و مهارت هاي مقابله با استرس رابطه معني داري وجود دارد. 3. بين مولفه همدلي هوش هيجاني و مهارت هاي مقابله با استرس رابطه معني داري وجود دارد. 4. بين مولفه مهارت هاي اجتماعي هوش هيجاني و مهارت هاي مقابله با استرس رابطه معني داري وجود دارد. 5. بين مولفه خودتنظيمي هوش هيجاني و مهارت هاي مقابله با استرس رابطه معني داري وجود ندارد. آزمون فريدمن رتبه بندي مولفه ها را اين گونه بيان مي کند: 1. خودآگاهي، 2. خودتنظيمي، 3. همدلي، 4. مهارت هاي اجتماعي و 5. خودانگيختگي.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 374
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی