برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1387 , دوره  5 , شماره  17 ; از صفحه 67 تا صفحه 96 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل برنامه درسي اجرا شده مقطع ابتدايي نظام آموزشي جمهوري اسلامي ايران از بعد تربيت شهروندي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران/ واحد بناب
 
چکیده: 

در اين مقاله که برنامه درسي مقطع ابتدايي جمهوري اسلامي ايران از بعد تربيت شهروندي تحليل شده است و در اين راستا محقق ابتدا براي تعيين فاصله اهداف و محتواي برنامه درسي تربيت شهروندي فعلي مدارس ابتدايي با اهداف و محتواي علمي موجود در اين زمينه محتواي کتب درسي پايه هاي چهارم و پنجم دوره ابتدايي را بر مبناي 27 مقوله مرتبط با تربيت شهروندي تحليل کرده است و سپس در خصوص چگونگي انجام فعاليتهاي ياددهي-يادگيري در راستاي ارتقا رفتار شهروندي دانش آموزان در کلاس درس توسط معلم به کمک چک ليستي که مفاد آن را 45 مولفه در بر مي گرفت عملکرد معلمان مشاهده و کيفيت تدريس آنها ارزشيابي شد و نهايتا محقق از چگونگي طراحي و اجراي برنامه هاي مکمل مدارس که در کنار برنامه درسي رسمي مي تواند به ارتقا رفتارهاي شهروندي دانش آموزان کمک نمايد، از دانش آموزان درباره اين اقدامات نظر خواهي کرد. آنچه که از تجزيه و تحليل اين داده ها برآمد نشانگر اين بود که مقوله هاي تربيت شهروندي به صورت متعادل و متوازن در محتواي کتب درسي توزيع نشده و اين در حالي است که بايد به همه آنها به صورت مساوي توجه شود. فعاليتهاي ياددهي-يادگيري انجام شده توسط معلمان در ارتقا رفتارهاي شهروندي از حد متوسط پايين تر بوده و طراحي و اجراي برنامه هاي مکمل برنامه درسي تربيت شهروندي در مدارس ابتدايي در حد قابل قبول نمي باشد. بدين ترتيب در پاسخ به اين سوال که «آيا برنامه درسي فعلي مدارس ابتدايي در حيطه تربيت شهروندي از مطلوبيت کافي برخوردار است؟» که سوال اصلي اين مقاله بود، جوابش «نه» مي باشد و درستي اين ادعا را نتايج بدست آمده از تجزيه و تحليل داده هاي تحقيق، تاييد مي نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مجلل چوبقلو، م. (1387). تحلیل برنامه درسی اجرا شده مقطع ابتدایی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران از بعد تربیت شهروندی. پژوهشنامه تربیتی, 5(17), 67-96. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=120057



Vancouver : کپی

مجلل چوبقلو محمدعلی. تحلیل برنامه درسی اجرا شده مقطع ابتدایی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران از بعد تربیت شهروندی. پژوهشنامه تربیتی. 1387 [cited 2021September21];5(17):67-96. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=120057



IEEE : کپی

مجلل چوبقلو، م.، 1387. تحلیل برنامه درسی اجرا شده مقطع ابتدایی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران از بعد تربیت شهروندی. پژوهشنامه تربیتی, [online] 5(17), pp.67-96. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=120057.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 2190 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی