برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه کودک آزاري بين کودکان عادي وکودکان داراي اختلال يادگيري در مقطع ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، امین آباد، بیمارستان روانپزشکی رازی، بخش فوق تخصصی کودکان و نوجوانان
 
چکیده: 

هدف: تحقيق حاضر به منظور مقايسه کودک آزاري در کودکان عادي و کودکان داراي اختلال يادگيري 7 تا ۱۲ ساله شهر تهران انجام گرفت.
روش بررسي: اين مطالعه تحليلي و مقطعي، از نوع علي مقايسه اي مي باشد. به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي ۱۲۰ دانش آموز عادي از مناطق 3، 7 و 15 آموزش و پرورش شهر تهران و ۱۲۰ دانش آموز داراي اختلال يادگيري از سه مرکز 1، 2 و3 انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه معتبر کودک آزاري تحت ارزيابي قرار گرفتند. داده هاي حاصل با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و آزمون رتبه اي فريدمن و آزمونهاي تي زوجي و تي مستقل تجزيه و تحليل شد.
يافته ها: تفاوت معناداري در ميانگين نمرات آزار عاطفي (P<0.001) نمره کل (P=0.002) کودک آزاري به دست آمده از پاسخ هاي کودکان، در بين دو گروه کودکان عادي و کودکان داراي اختلال يادگيري مشاهده شد. مطابق نظرات والدين نيز تفاوت معناداري بين ميانگين نمرات آزار عاطفي (P<0.001)، آزار جسمي  (P=0.011)و نمره کل کودک آزاري (P<0.001) دو گروه کودکان عادي و کودکان داراي اختلال يادگيري به دست آمد. همچنين تفاوت معناداري بين نظرات کودکان با والدينشان در مولفه آزار جسمي (P=0.002) آزار جنسي  (P<0.001)و غفلت  (P<0.001)وجود داشت.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج حاصل به نظر مي رسد که بين ميزان کودک آزاري برحسب نوع در کودکان عادي و کودکان داراي اختلال يادگيري تفاوت وجود دارد و برخلاف گذشته، بيشتر از نوع آزار عاطفي است. بنابراين ضروري است متخصصان بهداشت روان، برنامه هايي به منظور آموزش والدين در آينده تدارک ببينند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کشاورزولیان، ن.، و کشاورزی ارشدی، ف. (1389). مقایسه کودک آزاری بین کودکان عادی وکودکان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 11(3( مسلسل 43)), 42-49. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=119124



Vancouver : کپی

کشاورزولیان نرگس، کشاورزی ارشدی فرناز. مقایسه کودک آزاری بین کودکان عادی وکودکان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی). 1389 [cited 2021October22];11(3( مسلسل 43)):42-49. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=119124



IEEE : کپی

کشاورزولیان، ن.، کشاورزی ارشدی، ف.، 1389. مقایسه کودک آزاری بین کودکان عادی وکودکان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), [online] 11(3( مسلسل 43)), pp.42-49. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=119124.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 347 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی