برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
آبان 1389 , دوره  28 , شماره  111 ; از صفحه 551 تا صفحه 562 .
 
عنوان مقاله: 

تغيير در تجربه حس بينايي يادگيري فضايي موش هاي صحرايي در ماز آبي موريس

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: شکل گيري و عملکرد صحيح سيستم عصبي پستانداران بر مبناي فعاليت ذاتي نورون ها پايه گذاري مي شود. طي دوره بحراني رشد، تکامل وابسته به تجربه حسي نيز تاثیر عميقي بر اين فرآيندها مي گذارد. هدف از اين مطالعه، بررسي اثر تغيير در تجربه حس بينايي در دوران بحراني تکامل مغز بر فرآيندهاي يادگيري و حافظه فضايي موش هاي صحرايي با استفاده از ماز آبي موريس بود.
روش ها: اين مطالعه تجربي بر روي 30 راس موش صحرايي نر 45 روزه ن‍ژاد ويستار، که به طور تصادفي در 3 گروه مساوي توزيع شده بودند، انجام شد؛ حيوانات گروه شاهد Control) يا (CO از بدو تولد تا پايان آزمايشات در شرايط تاريکي روشنايي  12-12ساعته قرار داشتند؛ گروه (Dark Reared) DRدر تاريکي کامل و گروه (Light Reared) LR در روشنايي کامل رشد يافتند. با استفاده از ماز آبي براي بررسي روند يادگيري، حيوانات به مدت 5 شب و هر شب 4 جلسه براي يافتن سکوي پنهان در ماز تلاش کردند. حافظه فضايي حيوانات با برداشتن سکوي پنهان، طي يک جلسه و در همان شب پنجم آزموده شد. مدت زمان سپري شده در ماز و مسافت پيموده شده محاسبه شد و داده ها با آزمون آناليز واريانس با اندازه گيري مکرر سنجيده شدند.
يافته ها: در مرحله يادگيري موش هاي گروه شاهد نسبت به دو گروه ديگر، مدت زمان و مسافت کمتري را براي يافتن سکوي پنهان در ماز آبي موريس گذراندند.(P<0.0001)  در مرحله سنجش حافظه، نتايج حاصل اختلاف معني داري نداشت.
نتيجه گيري: تغيير در تجربه حس بينايي منجر به ايجاد اختلال در روند يادگيري فضايي موش هاي صحرايي مي شود؛ در حالي که تشکيل حافظه فضايي آن ها از اين تغييرات تاثیر نمي پذيرد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 273
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی