نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1389 , دوره  14 , شماره  3 ; از صفحه 199 تا صفحه 206 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي سبک هاي تدريس اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: سبک هاي يادگيري و تدريس، رفتارها يا اعمالي هستند که فراگيران و اساتيد در تبادل جريان يادگيري نمايش مي دهند. شناخت سبکهاي تدريس و ويژگيهاي فردي اساتيد مي توانند در الگوي آموزشي اساتيد و بر موفقيت تحصيلي فراگيران آنها تاثير گذارد. لذا اين بررسي با هدف تعيين انواع سبکهاي تدريس اساتيد دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان در سال 1386طراحي واجرا گرديده است. روش کار: اين مطالعه توصيفي مقطعي بر روي تعداد 100 نفر از اعضاي هيات علمي دانشکده ها و مراکز آموزشي درماني دانشگاه و به صورت سرشماري انجام گرديد. پس از اجراي مطالعه پايلوت و تعيين روايي و پايايي پرسشنامه تعيين کننده سبکهاي تدريس گراشا (Grasha)؛ مطالعه اصلي انجام پذيرفت. داده ها پس از جمع آوري و بر اساس دستورالعمل پرسشنامه و با کمک روشهاي آماري توصيفي توسط نرم افزار SPSS انجام گرفت. نتايج: نتايج بررسي نشان داد که کاربرد سبک هاي تدريس خبره و وکالتي توسط اعضاي هيات علمي در حد زياد و سبک هاي تدريس آمرانه، فردي و تسهيل کننده در رتبه کاربرد متوسط است. سبک تدريس ترجيحي اعضاي هيات علمي با مدرک فوق ليسانس، Ph.D و دکتراي تخصصي پزشکي؛ سبک هاي خبره و وکالتي و نمونه هاي با مدرک ليسانس سبک وکالتي و تسهيل کننده بود. سبک تدريس اوليه اعضاي هيات علمي دانشکده پزشکي خبره و وکالتي دانشکده دندانپزشکي سبک وکالتي، دانشکده پرستاري سبک خبره، تسهيل کننده و وکالتي و اعضاي هيات علمي باليني مراکز آموزشي درماني سبک خبره، آمرانه، تسهيل کننده و وکالتي بود. نتيجه گيري: با توجه به سبک ارجح اعضاي هيات علمي، توجه و استفاده از روشهاي تدريس تعاملي، سمپوزيوم کلاسي، مطالعه مستقل و تحقيق، روشهاي بحثي و تشکيل تيم هاي کاري کوچک جهت تسهيل در يادگيري دانشجويان، پيشنهاد مي گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رازقی نژاد، م.، و بخشی، ح.، و مشایخی، ن. (1389). بررسی سبک های تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY), 14(3), 199-206. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=118836



Vancouver : کپی

رازقی نژاد محمدحسین، بخشی حمید، مشایخی ناصر. بررسی سبک های تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY). 1389 [cited 2022August16];14(3):199-206. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=118836



IEEE : کپی

رازقی نژاد، م.، بخشی، ح.، مشایخی، ن.، 1389. بررسی سبک های تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY), [online] 14(3), pp.199-206. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=118836.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 200 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی