4 SID.ir | اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر کاهش نشخوار فکري و افسردگي دانشجويان دانشگاه اصفهان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر کاهش نشخوار فکري و افسردگي دانشجويان دانشگاه اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور سرولایت
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تعيين اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر کاهش افسردگي و نشخوارفکري بود. فرايند آموزش ذهن آگاهي بر اساس نظريه هاي شناختي تيزديل بنا شده است. به اين منظور 36 بيمار مبتلا به افسردگي (12 مرد و 24 زن) به طور تصادفي در 2 گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. کليه بيماران پيش از آغاز درمان و پس از آن، دو پرسشنامه افسردگي بک و نشخوارفکري را پر کردند. آموزش به صورت گروهي در 8 جلسه (هفته اي يک جلسه دو ساعته) بر روي گروه آزمايش انجام گرديد. نتايج تحليل کوواريانس حاکي از اثربخشي روش درماني شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بود، به طوري که در نمرات حاصل از پرسشنامه هاي افسردگي و نشخوار فکري گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل تفاوت معناداري مشاهده شد (P<0.01) همچنين مشاهدات کيفي نشان داد روش مذکور در بالا بردن تمرکز و همچنين پيشگيري از افسردگي موثر است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 529
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی