برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1388 , دوره  2 , شماره  2 ; از صفحه 85 تا صفحه 94 .
 
عنوان مقاله: 

مفهوم پردازي بين المللي کردن برنامه درسي در آموزش عالي، ابعاد و روندها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: بين المللي کردن برنامه درسي (IOC) مفهومي جديد و در حال تحول است که به طور ويژه از اوايل قرن بيست ويکم در ادبيات برنامه درسي مورد توجه قرار گرفته است. عليرغم اهميت و جايگاه چنين ايده اي، برداشت ها و تفسيرها از اين واژه در بسياري از ممالک به ويژه ايران توام با ابهام، سردرگمي و عدم شفافيت است. مقاله حاضر در راستاي بررسي اين مفهوم در ادبيات برنامه درسي تلاش کرده تا برداشت هاي مختلف از اين واژه و حدود و دامنه آنها را مفهوم پردازي کند. در اين راستا، سه برداشت متفاوت از IOC (بين المللي کردن دروس و رشته هاي دانشگاهي، بين المللي کردن رشته مطالعات برنامه درسي و بين المللي کردن حرفه برنامه درسي) شناسايي و معني مولفه هاي آنها معرفي شده است.
نتيجه گيري: توجه به توسعه دانش، مهارت و ارزش هاي بين المللي در برنامه هاي دانشگاه به منظور افزايش سواد بين المللي دانشجويان ضروري است و اشاعه برنامه هاي درسي دانشگاهي به فراتر از مرزهاي جغرافيايي و تجاري سازي برنامه درسي و محصولات آن لازم به نظر مي رسد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 406
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی