برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

جهت‌ گيري هدفي باورهاي هوشي و پيشرفت تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
باورهاي هوشي به رفتار فرد جهت داده و پيش‌بيني رفتار او را براي ديگران ممكن مي‌سازد. جهت‌گيري هدفي نيز الگوي يكپارچه‌اي از باورها، اسناد و عواطف است كه به رفتار تحصيلي فرد جهت مي‌دهد و روش‌هاي مختلف نزديك شدن، درگير شدن و يا پاسخدهي به موقعيتهاي پيشرفت را شامل مي‌شود. بنابراين با هدف شناسايي رابطه ميان جهت‌گيري هدفي و باورهاي هوشي با پيشرفت تحصيلي تعداد 120 دانش‌آموز دختر و پسر از پايه‌هاي اول راهنمايي و دبيرستان به طور تصادفي از ميان منطقه 2 شهر تهران انتخاب شدند.براي ارزيابي هوشي از مصاحبه نيمه سازمان‌ يافته و براي تعيين جهت گيري هدفي از پرسشنامه استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه: الف) اكثريت دانش آموزان با جهت‌گيري هدفي تبحري داراي باور هوشي افزايشي هستند؛ ب) اكثريت دانش آموزان با باور هوشي ذاتي داراي جهت‌گيري هدفي عملكردي هستند؛ ج) باورهاي هوشي توانايي پيش‌بيني جهت‌گيري هدفي را دارد؛ د) جهت‌گيري هدفي عملكردي توان پيش‌بيني 11% از تغييرات پيشرفت تحصيلي را دارد؛ ه) بين پيشرفت تحصيلي و جهت‌گيري هدفي عملكردي و باور هوشي ذاتي رابطه منفي وجود دارد؛ و) همراه با سن اعتقاد به تركيبي بودن منبع و ثبات هوش افزايش مي‌يابد ؛ ز) به طور كلي پسران بيشتر از دختران به تركيبي بودن منبع هوش اعتقاد دارند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حجازی، ا.، و عبدلوند، ن.، و اما‌م‌ وردی، د. (1382). جهت‌ گیری هدفی باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی, 7(1 (پیاپی 25)), 30-51. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=11745



Vancouver : کپی

حجازی الهه، عبدلوند نسرین، اما‌م‌ وردی داوود. جهت‌ گیری هدفی باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی. 1382 [cited 2022January19];7(1 (پیاپی 25)):30-51. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=11745



IEEE : کپی

حجازی، ا.، عبدلوند، ن.، اما‌م‌ وردی، د.، 1382. جهت‌ گیری هدفی باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی, [online] 7(1 (پیاپی 25)), pp.30-51. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=11745.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 399 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی