برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1388 , دوره  5 , شماره  20 ; از صفحه 519 تا صفحه 532 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي اثر کوتاه مدت آموزش برنامه فرزندپروري مثبت (3P) بر تغيير شيوه هاي فرزندپروري مادران كودكان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* استان گلستان، بندر گز، دانشگاه آزاداسلامی
 
چکیده: 

پژوهش حاضر جهت بررسي تاثير کوتاه مدت آموزش مديريت والدين بر اساس برنامه فرزندپروري مثبت (3P) بر  تغيير شيوه هاي فرزندپروري مادران داراي کودک مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي انجام شده است. اين مطالعه از نوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است و جامعه مورد مطالعه آن دانش آموزان پسر 7 تا 10 ساله دبستان هاي پسرانه شهرستان نهاوند مي باشند.
نمونه گيري در دو مرحله انجام شد، 30 نفر از مادران کودکاني که بر اساس سياهه رفتاري کودک (
CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF)، مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي (ODD) تشخيص داده شده بودند، انتخاب و شيوه فرزندپروري آن ها با استفاده از پرسشنامه شيوه هاي فرزندپروري ديانا باوم ريند مورد ارزيابي قرار گرفت. در نهايت 22 نفر از مادراني که داراي شيوه فرزندپروري ناکارآمد بودند انتخاب و به دو گروه آزمايش (n=12) و گواه (n=12) تقسيم شدند. سپس برنامه فرزندپروري مثبت به مدت 2 ماه در 8 جلسه آموزشي 120 دقيقه اي براي آزمودني هاي گروه آزمايش اجرا شد. در طول دوره آموزش، 3 نفر از مادران گروه آزمايش از شرکت در جلسات خودداري کردند، ولي تعداد افراد گروه گواه ثابت ماند. شيوه هاي فرزندپروري مادران دو گروه، بلافاصله پس از پايان جلسات آموزشي، مجددا مورد ارزيابي قرار گرفت. در نهايت نتايج بدست آمده توسط آزمون U من ويتني مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. مقايسه ميانگين تفاضل نمرات پيش آزمون ـ پس آزمون شيوه هاي فرزندپروري در دو گروه آزمايش و گواه نشان داد که شيوه فرزندپروري مستبدانه و سهل گيرانه مادران گروه آزمايشي پس از پايان جلسات آموزش برنامه فرزندپروري مثبت، با توجه به تغيرات پس آزمون نسبت به پيش آزمون، کاهش يافته (P<0.01)، در مقابل شيوه فرزندپروري مقتدرانه در گروه آزمايش نسبت به گواه افزايش يافته است (P<0.05). اين نتايج نشان مي دهند که آموزش برنامه فرزندپروري مثبت، شيوه هاي فرزندپروري ناکارآمد مادران کودکان مبتلا به نافرماني مقابله اي را تغيير مي دهد. با توجه به اين که روابط معناداري بين شيوه فرزندپروري مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي و بروز، شدت و تداوم بيماري کودکان وجود دارد، لذا با آموزش برنامه هايي که شيوه فرزندپروري والدين را مورد هدف قرار مي دهند، مي توان مشكلات رفتاري كودكان را کاهش داد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پوراحمدی، ا.، و جلالی، م.، و شعیری، م.، و طهماسبیان، ک. (1388). بررسی اثر کوتاه مدت آموزش برنامه فرزندپروری مثبت (3P) بر تغییر شیوه های فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. خانواده پژوهی, 5(20), 519-532. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=116862



Vancouver : کپی

پوراحمدی الناز، جلالی محسن، شعیری محمدرضا، طهماسبیان کارینه. بررسی اثر کوتاه مدت آموزش برنامه فرزندپروری مثبت (3P) بر تغییر شیوه های فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. خانواده پژوهی. 1388 [cited 2021October22];5(20):519-532. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=116862



IEEE : کپی

پوراحمدی، ا.، جلالی، م.، شعیری، م.، طهماسبیان، ک.، 1388. بررسی اثر کوتاه مدت آموزش برنامه فرزندپروری مثبت (3P) بر تغییر شیوه های فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. خانواده پژوهی, [online] 5(20), pp.519-532. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=116862.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 283 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی