5 SID.ir | امكان‌ سنجي مشاركت معلمان در فرايند برنامه ‌ريزي درسي در نظام آموزش و پرورش ايران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

امكان‌ سنجي مشاركت معلمان در فرايند برنامه ‌ريزي درسي در نظام آموزش و پرورش ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 

برنامه ريزي درسي واقع گرايانه مستلزم مشاركت كليه نيروهاي اثرگذار و درگير در مراحل گوناگون تصميم گيري است كه در ميان آنها، معلمان از اهميت و جايگاهي ويژه برخوردارند. معلمان به سبب آشنايي با مسائل و نيازهاي دانش آموزان و مدرسه و تجربيات ارزشمندي كه در سايه تعامل با يادگيرندگان به دست مي آورند، مهم ترين عنصر در موفقيت برنامه ريزي درسي هستند و در صورتي كه در زمينه جايگاه، نقش و زمينه سازي مشاركت آنها در تصميم گيريهاي مرتبط با برنامه درسي تاملي عميق و جامع الاطراف صورت پذيرد، اثربخشي برنامه هاي درسي بهبود چشمگير خواهد يافت.
مقاله حاضر كه برگرفته از يك طرح پژوهشي است، ابتدا با بهره گيري از ادبيات برنامه درسي، حدود مشاركت معلمان را ترسيم كرده است، سپس با استفاده از روش تحقيق توصيفي، امكان مشاركت معلمان در بنامه ريزي درسي در ايران و نتايج و تبعات آن را مورد بررسي قرار داده است. ابراز جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه اي محقق ساخته است كه برمبناي مقياس ليكرات تنظيم شده است. شركت كنندگان در پژوهش دبيران دبيرستانهاي مدارس تهران و كارشناسان برنامه ريزي درسي وزارت آموزش و پرورش بوده اند كه بر اساس نمونه گيري تصادفي انتخاب شده اند. نتيجه مطالعه حاضر، بيانگر قلمرو هاي مشاركت معلمان در برنامه ريزي درسي در ايران، عواملي كه اين مشاركت را تسهيل مي كند و نتايج مثبت و منفي حاصل از آن است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 652
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی