برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1389 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 69 تا صفحه 90 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي آموزش خانواده به شيوه شناختي - رفتاري بر رضايت مندي زنا شويي والدين دانش آموزان دختر مدارس ابتدايي ناحيه 2 شيراز در سال تحصيلي 88-87

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت
 
چکیده: 

در اين پژوهش تاثير آموزش هاي شناختي – رفتاري بر ميزان رضايت زناشويي زوجين مورد بررسي قرار گرفته است. در اين پژوهش 30 زوج (60 زن و مرد) از بين کليه والدين دانش آموز دختر مدارس ابتدايي ناحيه 2 شيراز در سال تحصيلي 87-88 که داوطلب شرکت و داراي شرايط لازم بودند، انتخاب و به روش تصادفي خوشه اي در دو گروه آزمايش و کنترل قرار داده شدند. پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ پيش از شروع آموزش هاي شناختي و رفتاري در مورد هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمايش 15 ساعت (5 جلسه سه ساعته) تحت آموزش هاي شناختي – رفتاري استخراج شده از محتواي پرسشنامه ها قرار گرفتند. در اين مدت بمنظور حذف اثر آزماينده، گروه کنترل تحت آموزش هاي نا مربوط قرار داشت. (آموزش هايي غير از آموزش خانواده، مانند روش تربيت درست فرزندان و غيره) پس از پايان دوره آموزشي دوباره پرسشنامه رضايت زناشويي در مورد هر دو گروه اجرا شد و با استفاده از آزمون t مستقل و تحليل واريانس دو سويه، يافته هاي بدست آمده از اجراي بار دوم پرسشنامه ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که آموزش هاي شناختي – رفتاري موجب افزايش رضايت زناشويي زوجين مي گردد و در سطح 0.05 معني دار است. به بيان ديگر، آموزش خانواده به صورت معني داري موجب افزايش رضايت زناشويي شده است و معلوم شد که جنسيت زوجين تاثيري بر ميزان اثر بخشي آموزش هاي شناختي ندارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 206
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی