برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1389 , دوره  11 , شماره  1 ; از صفحه 109 تا صفحه 132 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي الگوي سازمان دهي برنامه درسي جاري سطح يک حوزه علميه و ارايه ويژگي هاي مطلوب آن با توجه به رويکرد تلفيقي مضمون محور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

هدف از اين مطالعه، بررسي وضعيت سازمان دهي محتواي درسي سطح يک حوزه علميه و ارايه ويژگي هاي مطلوب آن بر اساس رويکرد تلفيقي مضمون محور بوده است. در اين راستا، پس از مطالعه مباني نظري و مصاحبه اوليه با تعدادي از استادان حوزوي، ويژگي هاي مربوط به سازمان دهي محتواي درسي حوزه شناسايي گرديد. بر اساس اين مجموعه مطالعات، پرسشنامه اي که حاوي گويه هاي مربوط به سازمان دهي محتوا در وضع موجود و مطلوب مي باشند، طراحي گرديد. پس از آن، تعداد 115 نفر (حدود نيمي از جامعه مورد مطالعه) از استادان و طلاب پايه ششم سطح يک حوزه، در مورد اين ويژگي ها قضاوت نمودند. بر اساس يافته هاي اين پژوهش، بارزترين مشخصه هاي سازمان دهي محتواي درسي جاري عبارتند از: تنظيم محتوا با عنوآن هاي مستقل درسي، رعايت تقدم و تاخر عناوين و محتواي دروس تعيين شده در مرکز برنامه ريزي توسط اساتيد و طلاب، انبعاث نظم موجود در محتواي دروس صرفا از ساختار رشته هاي علمي مربوطه. موارد ياد شده ويژگي هاي الگوي دانش محوري مي باشند. از طرفي انتظار مي رود سازمان دهي محتوا در شرايط مطلوب داراي اين ويژگي ها باشند: مطالعات و مباحثات طلاب حول مسايل و مضامين مربوط به واقعيات زندگي تنظيم شوند، رشته هاي مختلف (ادبيات، فقه، اصول و...) در جهت حل مسايل و موضوعات واقعي، با يکديگر مرتبط و هماهنگ شوند، مضامين و موضوعات جامع و کلي، مقدم بر موارد جزيي باشند، و ارتباط محتواي دروس، به گونه اي باشد که طلاب قادر شوند تجربيات و يادگيري هاي گذشته شان را با يادگيري هاي حال و آينده مربوط سازند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

قندیلی، س. (1389). بررسی الگوی سازمان دهی برنامه درسی جاری سطح یک حوزه علمیه و ارایه ویژگی های مطلوب آن با توجه به رویکرد تلفیقی مضمون محور. مطالعات تربیتی و روان شناسی, 11(1), 109-132. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=114196



Vancouver : کپی

قندیلی سیدجواد. بررسی الگوی سازمان دهی برنامه درسی جاری سطح یک حوزه علمیه و ارایه ویژگی های مطلوب آن با توجه به رویکرد تلفیقی مضمون محور. مطالعات تربیتی و روان شناسی. 1389 [cited 2021April13];11(1):109-132. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=114196



IEEE : کپی

قندیلی، س.، 1389. بررسی الگوی سازمان دهی برنامه درسی جاری سطح یک حوزه علمیه و ارایه ویژگی های مطلوب آن با توجه به رویکرد تلفیقی مضمون محور. مطالعات تربیتی و روان شناسی, [online] 11(1), pp.109-132. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=114196>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 69 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی