برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1389 , دوره  19 , شماره  2 (پياپي 34) ; از صفحه 93 تا صفحه 101 .
 
عنوان مقاله: 

ترتيب به کارگيري پرسش واژه ها در گفتار دو کودک فارسي زبان از 12 تا 36 ماهگي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بلوار میرداماد، میدان محسنی، خیابان شاه نظری، خیابان کوی نظام، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، گروه گفتار درمانی، کدپستی 15459-13487
 
چکیده: 

زمينه و هدف: يکي از راه هاي کسب اطلاعات پرسش است. برخي از پرسش ها با استفاده از واژه هاي پرسشي چه / چي، کي، کجا، چرا، چقدر، چطور و غيره انجام مي شود. کودکان انگليسي زبان واژه هاي پرسشي را به ترتيب فرا مي گيرند، به طوري که معمولا کودکان با واژه چه/چي استفاده از پرسش واژه ها را آغاز مي کنند. آيا کودکان فارسي زبان در فراگيري و به کارگيري پرسش واژه ها ترتيبي را طي مي کنند؟
مورد: اين مطالعه روي دو کودک بهنجار فارسي زبان، يک دختر يک پسر، که تقريبا به طور منظم به مهدکودک دانشکده علوم توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي ايران سپرده مي شدند، انجام شد. نمونه گفتار آزاد اين کودکان هر ماه به مدت 120 دقيقه از 12 تا 36 ماهگي به طريق ضبط ويديويي جمع آوري شد و واژه هاي پرسشي از نمونه هاي گفتار واجنويسي شده هر دو کودک استخراج گرديد. هر دو کودک قبل از بيان اولين واژه پرسشي، با بيان
/m/ يا /hum/ همراه با آهنگ خيزان سوال کردن را آغاز نمودند. واژه هاي /چي/ و /کو/ اولين پرسش واژه هاي مورد استفاه هر دو کودک بود. تنوع پرسش واژه ها در گفتار دختر بيشتر بود. تا 36 ماهگي پرسش درباره زمان با استفاه از پرسش واژه /کي/ (/key/) در نمونه گفتار هر دو کودک مورد پژوهش ظاهر نشد.
نتيجه گيري: اين کودکان فارسي زبان نيز طي توالي مشابه کودکان انگليسي زبان از پرسش واژه ها در گفتار خود استفاده مي کردند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

جلیله وند، ن.، و ابراهیمی پور، م. (1389). ترتیب به کارگیری پرسش واژه ها در گفتار دو کودک فارسی زبان از 12 تا 36 ماهگی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, 19(2 (پیاپی 34)), 93-101. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=113165



Vancouver : کپی

جلیله وند ناهید، ابراهیمی پور مونا. ترتیب به کارگیری پرسش واژه ها در گفتار دو کودک فارسی زبان از 12 تا 36 ماهگی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research. 1389 [cited 2021October19];19(2 (پیاپی 34)):93-101. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=113165



IEEE : کپی

جلیله وند، ن.، ابراهیمی پور، م.، 1389. ترتیب به کارگیری پرسش واژه ها در گفتار دو کودک فارسی زبان از 12 تا 36 ماهگی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, [online] 19(2 (پیاپی 34)), pp.93-101. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=113165.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 89 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی