برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1386 , دوره  21 , شماره  14 ; از صفحه 107 تا صفحه 124 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه هوش هيجاني دانش آموزان تيزهوش و عادي و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
 
چکیده: 

هوش هيجاني يكي از سازه هاي نوظهور در گستره علم روان شناسي است كه پژوهش هاي زيادي را به خود اختصاص داده است و رابطه آن با هوش شناختي و پيشرفت تحصيلي يكي از اين حوزه هاي پژوهشي است. در همين راستا پژوهش حاضر در قالب يک طرح پس رويدادي به بررسي مقايسه اي ميزان هوش هيجاني در دانش آموزان مدارس تيزهوش و عادي مقطع پيش دانشگاهي و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي يكي از مناطق شهر تهران پرداخته است. نمونه 120 نفري شامل 60 دانش آموز تيزهوش (30 دختر و 30 پسر) و 60 دانش آموز عادي (30 دختر و 30 پسر) است. ابزار سنجش ميزان هوش هيجاني، آزمون هوش هيجاني بار ـ ان و معدل سال تحصيلي گذشته دانش آموزان، ملاك پيشرفت تحصيلي آزمودني ها بوده است. فرضيه هاي اصلي به تفاوت هوش هيجاني در دو گروه تيزهوش و عادي از يکسو و ارتباط هوش هيجاني با پيشرفت تحصيلي معطوف بود. بر اساس نتايج به دست آمده تفاوت معناداري بين هوش هيجاني دانش آموزان تيزهوش و عادي مشاهده نشد. همچنين بين هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي نيز رابطه معناداري به دست نيامد؛ بنابراين فرضيه هاي پژوهش در نمونه مورد بررسي تاييد نگرديد. بر اساس يافته ديگر پژوهش، ميزان هوش هيجاني در دختران بالاتر از ميزان هوش هيجاني در پسران است. پيشنهاد مي شود که پژوهش هاي بعدي در جامعه آماري وسيعتري انجام گيرد و از سوي ديگر، اولويت هاي هيجاني تربيت مورد توجه بيشتري قرار گيرند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

خلیلی آذر، ه. (1386). مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان تیزهوش و عادی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 21(14), 107-124. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=111630



Vancouver : کپی

خلیلی آذر هایده. مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان تیزهوش و عادی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 1386 [cited 2021April10];21(14):107-124. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=111630



IEEE : کپی

خلیلی آذر، ه.، 1386. مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان تیزهوش و عادی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), [online] 21(14), pp.107-124. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=111630>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 377 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی