برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1386 , دوره  21 , شماره  14 ; از صفحه 71 تا صفحه 92 .
 
عنوان مقاله: 

ارزشيابي توصيفي با نظام سنتي بر اساس جو كلاس، ويژگيهاي عاطفي و ميزان خلاقيت دانش آموزان دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
 
چکیده: 

هدف اساسي اين پژوهش مقايسه طرح ارزشيابي توصيفي و نظام ارزشيابي سنتي با توجه به متغيرهايي مانند جو كلاس درس، خصوصيات عاطفي و رفتارهاي خلاقانه دانش آموزان دوره ابتدايي بود. اين پژوهش يك تحقيق كاربردي، غيرآزمايشي بوده و طرح آن از نوع دو گروهي بدون كنترل است. جامعه آماري پژوهش دانش آموزان پايه سوم ابتدايي بودند كه در مدارس استان چهارمحال و بختياري تحت پوشش طرح ارزشيابي توصيفي و نظام سنتي قرار داشتند و نمونه آن 480 نفر از آزمودنيهاي همين جامعه مي شدند كه بر اساس جدول كرجسي مورگان (1970) به طور تصادفي مشخص شده بودند (240 نفر از كلاسهاي ارايه دهنده طرح ارزشيابي توصيفي و 240 نفر مربوط به كلاسهاي نظام سنتي). در اين مطالعه آزمودنيها به سه ابزار، آزمون شاخص زندگي كلاس درس (CLM، جانسون و جانسون، 1983)، پرسشنامه كيفيت زندگي در مدرسه (SLQ، آينلي و بورك، 1992)، آزمون تصويري تفكر خلاق (تورنس فرم B)، پاسخ دادند و نتايج با نرم افزار SPSS تحليل شد. نتايج نشان داد كه بين آزمودنيهاي متعلق به طرح ارزشيابي توصيفي و نظام سنتي از لحاظ متغيرهاي مربوط به جو كلاس (يادگيري مشاركتي، فردگرايانه، رقابتي، انصاف در نمره دهي، احساس بيگانگي نسبت به مدرسه، همبستگي كلاسي و حمايت اجتماعي) تفاوت معناداري وجود دارد. غير از اينكه اين تفاوت درباره متغيرهاي متعلق به ويژگيهاي عاطفي دانش آموزان (رضايت كلي، عاطفه منفي، رابطه با معلم، همبستگي اجتماعي، فرصت، موفقيت و ماجرا) نيز معنادار بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 403
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی