نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1386 , دوره  21 , شماره  14 ; از صفحه 71 تا صفحه 92 .
 
عنوان مقاله: 

ارزشيابي توصيفي با نظام سنتي بر اساس جو كلاس، ويژگيهاي عاطفي و ميزان خلاقيت دانش آموزان دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
 
چکیده: 
هدف اساسي اين پژوهش مقايسه طرح ارزشيابي توصيفي و نظام ارزشيابي سنتي با توجه به متغيرهايي مانند جو كلاس درس، خصوصيات عاطفي و رفتارهاي خلاقانه دانش آموزان دوره ابتدايي بود. اين پژوهش يك تحقيق كاربردي، غيرآزمايشي بوده و طرح آن از نوع دو گروهي بدون كنترل است. جامعه آماري پژوهش دانش آموزان پايه سوم ابتدايي بودند كه در مدارس استان چهارمحال و بختياري تحت پوشش طرح ارزشيابي توصيفي و نظام سنتي قرار داشتند و نمونه آن 480 نفر از آزمودنيهاي همين جامعه مي شدند كه بر اساس جدول كرجسي مورگان (1970) به طور تصادفي مشخص شده بودند (240 نفر از كلاسهاي ارايه دهنده طرح ارزشيابي توصيفي و 240 نفر مربوط به كلاسهاي نظام سنتي). در اين مطالعه آزمودنيها به سه ابزار، آزمون شاخص زندگي كلاس درس (CLM، جانسون و جانسون، 1983)، پرسشنامه كيفيت زندگي در مدرسه (SLQ، آينلي و بورك، 1992)، آزمون تصويري تفكر خلاق (تورنس فرم B)، پاسخ دادند و نتايج با نرم افزار SPSS تحليل شد. نتايج نشان داد كه بين آزمودنيهاي متعلق به طرح ارزشيابي توصيفي و نظام سنتي از لحاظ متغيرهاي مربوط به جو كلاس (يادگيري مشاركتي، فردگرايانه، رقابتي، انصاف در نمره دهي، احساس بيگانگي نسبت به مدرسه، همبستگي كلاسي و حمايت اجتماعي) تفاوت معناداري وجود دارد. غير از اينكه اين تفاوت درباره متغيرهاي متعلق به ويژگيهاي عاطفي دانش آموزان (رضايت كلي، عاطفه منفي، رابطه با معلم، همبستگي اجتماعي، فرصت، موفقيت و ماجرا) نيز معنادار بود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ماهر، ف.، و آقایی، ا.، و برجعلی، ا.، و روحانی، ع. (1386). ارزشیابی توصیفی با نظام سنتی بر اساس جو کلاس, ویژگیهای عاطفی و میزان خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 21(14), 71-92. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=111618



Vancouver : کپی

ماهر فرهاد، آقایی اصغر، برجعلی احمد، روحانی عباس. ارزشیابی توصیفی با نظام سنتی بر اساس جو کلاس, ویژگیهای عاطفی و میزان خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 1386 [cited 2022August14];21(14):71-92. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=111618



IEEE : کپی

ماهر، ف.، آقایی، ا.، برجعلی، ا.، روحانی، ع.، 1386. ارزشیابی توصیفی با نظام سنتی بر اساس جو کلاس, ویژگیهای عاطفی و میزان خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), [online] 21(14), pp.71-92. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=111618.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 786 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی