1 SID.ir | مقايسه مشکلات آموزش باليني از ديدگاه مربيان و دانشجويان سال چهارم پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي ايران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مقايسه مشکلات آموزش باليني از ديدگاه مربيان و دانشجويان سال چهارم پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

زمينه و هدف: آموزش باليني بخش مهمي از نظام آموزش پرستاري است که طي آن دانشجويان پرستاري مهارت هاي لازم جهت مراقبت از بيماران را کسب مي کنند. وجود مشکلات متعدد در بخش آموزش باليني مي تواند بر کيفيت اين آموزش اثرات منفي داشته باشد. هدف از اين پژوهش مقايسه مشکلات آموزش باليني از ديدگاه مربيان و دانشجويان سال چهارم پرستاري دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي ايران مي باشد.
روش و ابزار: مطالعه انجام شده از نوع توصيفي- مقايسه اي است که در آن مشکلات آموزش باليني از ديدگاه مربيان و دانشجويان پرستاري مورد بررسي و مقايسه قرارگرفت. نمونه پژوهش شامل تمامي 50 مربي پرستاري با مدرک کارشناسي ارشد که در بخش هاي باليني بيمارستانهاي آموزشي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي ايران مشغول آموزش بودند و 165 دانشجوي پرستاري سال چهارم دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي ايران در سال 1384 که از بين 175 نفر به صورت سرشماري حاضر به شرکت در مطالعه و تکميل پرسشنامه شدند.
نتايج: بر اساس يافته ها مهم ترين مشکلات آموزش باليني از ديدگاه مربيان پرستاري عبارت بودند از: فقدان يا کمبود امکانات آموزشي و رفاهي براي دانشجويان در محيط هاي باليني (22 در صد)، تفاوتهاي موجود بين اهداف آموزشي کارآموزي و انتظارات بخش از دانشجو (18 درصد) و کثرت تعداد دانشجويان موجود در بخش (14درصد). عمده ترين مشکلات آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري عبارت بودند از: ناهماهنگي بين آموخته هاي نظري و کارهاي عملي (4/16 درصد)، تفاوتهاي موجود بين اهداف آموزشي کارآموزي و انتظارات بخش از دانشجو (5/14 درصد) و عدم استفاده از فرايند پرستاري در مراقبت هاي باليني ((درصد 13/9.
نتيجه گيري: با توجه به يافته ها، مشکلاتي در بخش آموزش باليني پرستاري وجود دارد که برخي از آنها هم از ديدگاه مربيان و هم از ديدگاه دانشجويان در اولويت مي باشند. لذا توصيه مي شود که تحقيقات بيشتري در اين زمينه انجام گيرد تا مسوولان محترم برنامه ريزي آموزشي با آگاهي بيشتري و بر اساس نياز فراگيران براي آموزش باليني کشور تصميم بگيرند.
 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 151
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی