نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تدوين حداقل هاي يادگيري دوره اينترني پزشکي در اورژانس هاي داخلي و جراحي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
زمينه و هدف: اورژانس محلي جهت تصميم گيري سريع و اجراي به موقع تصميمات مي باشدکه لزوم برنامه ريزي دقيق و حساب شده جهت انجام امور و هماهنگي بين افراد را موجب ميگردد. اورژانس هايي مانند اورژانس مراکز آموزشي درماني از آن جهت است که آموزش و يادگيري دانشجويان نيز در آن صورت مي گيرد داراي اهميت ويژه است نظر به پيشنهادرياست دانشگاه علوم پزشکي اصفهان جهت بازنگري در سيستم آموزشي اورژانسها، پروژه اي تحت عنوان پروژه دوره مستقل اورژانس، طراحي گرديد که در بخشي از آن به تدوين حداقلهاي آموزشي اينترنتي پرداخته ميشود.روش و ابزار: مطالعه حاضر از انواع مطالعات توصيفي است که به روش Delphi انجام مي شود. در زمستان 82 فاز اول طرح با مطالعه کتب رفرانس اورژانس، کوريکولومهاي آموزشي دانشگاه هاي معتبر اورژانس و نظر سنجي از افراد صاحب نظر جهت تهيه  information poolدر حدود 6 ماه انجام شد. در فاز دوم اطلاعات مرحله اول بين 10 نفر رزيدنت و پزشک عمومي 10نفر استاد دانشگاه و 2نفر اينترن توزيع و نظر ايشان راجع به لزوم آموزش موضوع در اورژانس  (Yes/No)و حيطه داخلي و جراحي موضوع استخراج شد .Ranking بدست آمده جهت اجراي فاز سوم در اختيار ده نفر از کارشناسان و مسولين اجراي دوره قرار گرفت تا اطلاعات آماري را پس از بحث اورژانس گفتگو تاييد نمايند. تمامي پرسشنامه ها از لحاظ ,Reability Validity مورد تاييد قرار گرفت.نتايج: در فاز اول مجموعا 432 عنوان در 13 گروه (نورولوژي/ چشم ENT / تروما...) به دست آمد در مرحله دوم ار مجموع 22 پرسشنامه 19 پرسشنامه جمع آوري گرديد. در مرحله سوم cut off point برابر 50 % به عنوان سطح پذيرش موضوع در حداقلهاي يادگيري مورد توافق قرار گرفت البته در باره تماميitem ها نيز بحث انجام شد.نتيجه گيري: شيوه Delphi در عين دقت گير بودن دقيق ترين روش تدوين حداقلهاي آموزشي در مراکز معتبر است. 432 عنوان در فاز اول حاکي از جامع بودن مطالعات انجام شده ميباشد و  Response rate برابر 85% موثر بودن مراجعه حضوري به هر يک از تکميل کنندگان را مويد است. عدم وجود موردي که پس از بحث و گفتگو در فاز سوم به طور اشتباه از لحاظ آماري حذف شده باشد حاکي از هم بستگي قابل قبول بين پاسخ هاي ارایه شده ميباشد.
 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ادیبی، ا.، و میرخشتی، ن.، و شاه کرمی، س.، و عابدی، ذ.، و هادی زاده، ف.، و یوسفیان، ا. (1384). تدوین حداقل های یادگیری دوره اینترنی پزشکی در اورژانس های داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=110619



Vancouver : کپی

ادیبی ایمان، میرخشتی نوشین، شاه کرمی سیدمحمدامیر، عابدی ذبیح اله، هادی زاده فاطمه، یوسفیان احسان. تدوین حداقل های یادگیری دوره اینترنی پزشکی در اورژانس های داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384 [cited 2022May24];5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=110619



IEEE : کپی

ادیبی، ا.، میرخشتی، ن.، شاه کرمی، س.، عابدی، ذ.، هادی زاده، ف.، یوسفیان، ا.، 1384. تدوین حداقل های یادگیری دوره اینترنی پزشکی در اورژانس های داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=110619.



 

 
بازدید یکساله 145 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی