نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1389 , دوره  5 , شماره  16 ; از صفحه 53 تا صفحه 60 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه نقشه هاي مفهومي بصري (نقاشي) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحيح از اسپري در کودکان مبتلا به آسم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، انتهای اقدسیه، سه راه اراج، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، دانشکده پرستاری، گروه داخلی-جراحی
 
چکیده: 
مقدمه: يکي از راه کارهاي اساسي در درمان آسم کودکان استفاده از داروهاي استنشاقي (اسپري ها) مي باشد. با توجه به اين که روش استفاده از اسپري ها در روند درمان آن ها موثر است، آموزش در اين زمينه لازم و ضروري به نظر مي رسد. هدف از اين پژوهش مقايسه تاثير آموزش به شيوه نقشه کشي مفهومي و چهره به چهره بر نحوه استفاده از اسپري ها در کودکان مبتلا به آسم، بوده است.روش: در يک کارآزمايي باليني شاهددار، به روش دو گروهي 80 کودک مبتلا به آسم 6-12 سال تحت مطالعه قرار گرفتند. کودکان به طور تصادفي به گروه هاي مطالعه تخصيص داده شدند. آموزش به گروه شاهد با روش چهره به چهره و در گروه آزمون با استفاده از نقشه هاي مفهومي بصري معتبر ارايه شد. از تمامي نمونه ها يک پيش آزمون و نيم ساعت بعد يک پس آزمون سپس به فاصله يک ماه بعد يک پس آزمون دوم به عمل آمد.يافته ها: ميانگين و انحراف معيار امتيازات پس آزمون دوم در گروه کنترل (2±) 6.7 و در گروه آزمون (0.7±) 9.5 به دست آمد. آزمون t مستقل با p<0.001، تفاوت معناداري بين گروه ها نشان داد. به علاوه آزمون آماري واريانس اندازه هاي تکراري نشان داد روند يادگيري در هر دو گروه سير صعودي داشته اما اين پيشرفت در گروه آزمون بارزتر بوده است (p<0.001).نتيجه گيري: استفاده از نقشه کشي مفهومي در مقايسه با روش چهره به چهره در آموزش به کودکان مبتلا به آسم موثرتر مي باشد. لذا پرستاران و ساير درمانگران مرتبط با اطفال مي توانند جهت افزايش اثربخشي آموزش در زمينه نحوه استفاده از اسپري ها در کودکان مبتلا به آسم، از نقشه کشي مفهومي بصري استفاده کنند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بزرگ‌ زاده، پ.، و سرهنگی، ف.، و معین، م.، و عبادی، ع.، و سعادت آملی، ب.، و رزمجویی، ن. (1389). مقایسه نقشه های مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم. پژوهش پرستاری, 5(16), 53-60. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=110079



Vancouver : کپی

بزرگ‌ زاده پریسا، سرهنگی فروغ، معین مصطفی، عبادی عباس، سعادت آملی بزمان، رزمجویی نسرین. مقایسه نقشه های مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم. پژوهش پرستاری. 1389 [cited 2022August12];5(16):53-60. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=110079



IEEE : کپی

بزرگ‌ زاده، پ.، سرهنگی، ف.، معین، م.، عبادی، ع.، سعادت آملی، ب.، رزمجویی، ن.، 1389. مقایسه نقشه های مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم. پژوهش پرستاری, [online] 5(16), pp.53-60. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=110079.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 243 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی