برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1389 , دوره  19 , شماره  1 (پياپي 33) ; از صفحه 23 تا صفحه 30 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه سواد خواندن در دانش آموزان آسيب ديده شنوايي و دانش آموزان با شنوايي هنجار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان انقلاب، خیابان استاد نجات الهی، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران، کدپستی 1598686613
 
چکیده: 

زمينه و هدف: گوش کردن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن مهارت هايي زباني هستند که بين آنها ارتباط کامل وجود دارد. گوش دادن اولين مهارت زباني است که فرد در جريان رشد خود فرا مي گيرد. اگر اين مهارت تحت تاثير آسيب شنوايي قرار گيرد، لطمات اساسي بر مهارت هاي زباني وارد خواهد آمد. هدف از اين تحقيق بررسي تاثير افت شنوايي بر سواد خواندن دانش آموزان آسيب ديده شنوايي در مقايسه با دانش آموزان با شنوايي هنجار در مدارس عادي بود.
روش بررسي: پژوهش مقطعي حاضر با استفاده از ابزار آزمون دفترچه هاي استاندارد شده بين المللي
2001 PIRLS انجام گرفت. 119 دانش آموز در پايه هاي چهارم ابتدايي، سوم راهنمايي و سوم دبيرستان مبتلا به کم شنوايي متوسط و شديد از مدارس استثنايي، و همچنين 46 دانش آموز با شنوايي هنجار از پايه چهارم ابتدايي مدارس عادي در اين پژوهش بررسي شدند. براي تجزيه و تحليل داده ها از t مستقل استفاده شد.
يافته ها: در سطح سواد خواندن و در عملکرد درک متون ادبي، بين کليه دانش آموزان آسيب ديده شنوايي در مقايسه با دانش آموزان شنوايي هنجار تفاوت معني دار ديده شد
(p<0.05) و در درک متون اطلاعاتي، به جز دانش آموزان پايه سوم دبيرستان دچار کم شنوايي متوسط، ساير دانش آموزان تفاوت معني داري در مقايسه با دانش آموزان عادي نشان دادند (p=0.03).
نتيجه گيري: افت شنوايي بر سطح سواد خواندن تاثير منفي مي گذارد. لازم است ارتقاءبخشي سطح سواد خواندن و تقويت باقي مانده شنوايي، در طراحي و برنامه ريزي هاي آموزشي در مدارس استثنايي براي دانش آموزان آسيب ديده شنوايي، بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کاکوجویباری، ع.، و سرمدی، م.، و شریفی، ا. (1389). مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و دانش آموزان با شنوایی هنجار. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, 19(1 (پیاپی 33)), 23-30. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=109886



Vancouver : کپی

کاکوجویباری علی اصغر، سرمدی محمدرضا، شریفی اعظم. مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و دانش آموزان با شنوایی هنجار. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research. 1389 [cited 2021October24];19(1 (پیاپی 33)):23-30. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=109886



IEEE : کپی

کاکوجویباری، ع.، سرمدی، م.، شریفی، ا.، 1389. مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و دانش آموزان با شنوایی هنجار. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, [online] 19(1 (پیاپی 33)), pp.23-30. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=109886.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 211 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی