5 SID.ir | ارتباط ميان راهبرد فناوري و راهبرد کلان در سطح شرکت هاي داراي کسب و کار متنوع

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ارتباط ميان راهبرد فناوري و راهبرد کلان در سطح شرکت هاي داراي کسب و کار متنوع

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
 
چکیده: 

اين مقاله به موضوع راهبرد فناوري و ارتباط آن با راهبرد کلان در شرکت هاي داراي کسب و کارهاي متنوع مي پردازد. در دو دهه گذشته، هم راستايي راهبرد فناوري و راهبرد کسب و کار، يکي از محورهاي مهم پژوهشي را در دو حوزه راهبردي و مديريت فناوري به خود اختصاص داده است. تمرکز اين تحقيقات بيش تر بر بنگاه هاي داراي کسب و کار واحد بوده و در همين خصوص چارچوب ها، مدل ها و ابزارهاي تصميم گيري مختلفي توسعه يافته و به وسيله شرکت ها به کار گرفته شده اند. علي رغم اين که شرکت هاي داراي کسب و کارهاي متنوع، نقش مهمي را در اقتصاد کشورها ايفا مي کنند و به دليل برخورداري از دارايي هاي فناورانه مختلف، نيازمند برنامه جامع و کلان راهبردي در زمينه فناوري هستند، تعداد اندکي از پژوهش ها به اين موضوع پرداخته اند و خلا وجود چارچوبي نظري در اين زمينه، احساس مي شود. هدف اين مقاله دستيابي به چارچوب اوليه بر مبناي مطالعه ادبياتي و بر اساس رويکرد قياسي، با استفاده از روش تحليل محتوي است. به همين منظور ده ها منبع در زمينه هاي راهبرد فناوري، مديريت فناوري، مديريت شرکت هاي مادر و راهبرد تنوع بررسي شده اند. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد که مفهوم راهبرد فناوري در سطح شرکت هاي مادر (گروه) به وسيله صاحب نظران دو حوزه راهبرد و مديريت فناوري پذيرفته شده و ضرورت ارتباط آن با راهبرد کلان اين شرکت ها،  تاکيد شده است. در اين تحقيق همچنين مولفه هاي راهبرد فناوري در سطح گروه و نحوه شکل گيري آن مبتني بر راهبرد کلان گروه،  شناسايي و تبيين شده و بر همين اساس چارچوب نظري اوليه پيشنهاد شده است که مي تواند مبنايي براي مطالعات بعدي در اين حوزه قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 192
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی