برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1389 , دوره  6 , شماره  23 ; از صفحه 201 تا صفحه 214 .
 
عنوان مقاله: 

گروه درمانگري شناختي ـ هستي نگر و شناخت درمانگري آموزش محور در بيماران مبتلا به سرطان سينه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبایی
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف مقايسه دو روش مداخله شناخت درمانگري آموزش محور (فري، 1999) و گروه درمانگري شناختي ـ هستي نگر (کي سان و ديگران، 1997) در بهبود مشـکلات رواني زنان افسرده مبتلا به سرطان سينه اجرا شد. چهل زن (20 تا 65 ساله) افسرده مبتلا به سرطان سينه به دو گـروه آزمايشي و يک گروه گواه تقسيم شدند. گروه نمونه سابقه بيماري روان پزشکي قبل از ابتلا به سرطان نداشتند و در زمان اجراي پژوهش ميانگين نمره افسردگي آنها بر اساس آزمون افسردگي تجديدنظر شده بک (بک، استير و براون، 1996) از متوسط بالاتر بود. هر سه گروه به پرسشنامه هاي افسردگي تجديدنظر شده بک (1996)، اميد (ميلر و پاورز، 1988)، حرمت خود (پوپ و مك هيل، 1988) و کيفيت زندگي (آرنسون و ديگران، 1993) قبل و بعد از اجراي درمانگري که در قالب 12 جلسه 90 دقيقه اي به صورت هفتگي اجرا شد، پاسخ دادند. نتايج تحليل کوواريانس چندمتغيري نشان دادند که ميانگين افسردگي در گروه درمانگري شناختي ـ هستي نگر کمتر و ميانگين اميدواري آنها به گونه معناداري بيشتر از ميانگين گروه شناخت درمانگري آموزش محور بود. بين ميانگينهاي حرمت خود و کيفيت زندگي در دو گروه درمانگري تفاوت معنادار به دست نيامد. ميانگين هر چهار متغير در دو گروه آزمايشي تفاوت معنادار با گروه گواه داشت. نتايج بر اساس نظريه هاي زيربنايي دو روش درمانگري و طرح مداخله مورد بحث قرار گرفت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 243
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی