5 SID.ir | رابطه کم وزني و اضافه وزن با آمادگي جسماني و وضعيت اجتماعي - اقتصادي دانش آموزان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه کم وزني و اضافه وزن با آمادگي جسماني و وضعيت اجتماعي - اقتصادي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه گیلان
 
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه کم وزني و اضافه وزن با آمادگي جسماني و وضعيت اجتماعي - اقتصادي دانش آموزان بود. به اين منظور 384 دانش آموز پسر و دختر مقاطع دبستان، راهنمايي و دبيرستان شهرستان اراک (با ميانگين سن 12.5±13.4 سال، وزن51.48±13.4  کيلوگرم و قد163±11.27  سانتيمتر) به طور تصادفي به عنوان آزمودني انتخاب شدند. براي تعيين کم وزني و اضافه وزن از Cut off - BMI و صدک هاي آن استفاده شد. به اين صورت که اگر BMI کوچک تر يا مساوي نقطه 15 درصد باشد، فرد کم وزن و اگر بين نقطه 15 تا 85 درصد باشد، فرد در رده وزني قابل قبول است. اگر BMI بين نقطه 85 تا 95 درصد باشد، فرد اضافه وزن دارد و اگر BMI بزرگ تر از نقطه 95 درصد باشد، فرد چاق است. براي بررسي وضعيت آمادگي جسماني از شاخص هاي استقامت عضلاني (دراز و نشست)، توان انفجاري (پرش ارتفاع)، انعطاف پذيري (رساندن دست در حالت نشسته به پا)، چابکي (دوي 9×4 متر) و استقامت قلبي تنفسي (دو 540 متر) و براي بررسي وضعيت اجتماعي اقتصادي خانواده ها از پرسشنامه وضعيت اجتماعي اقتصادي استفاده شد. در پژوهش حاضر، از ضريب همبستگي پيرسون براي بررسي ارتباط بين کم وزني و اضافه وزن با وضعيت اجتماعي، اقتصادي و از روش ضريب همبستگي اسپيرمن براي بررسي ارتباط بين آمادگي جسماني با کم وزني و اضافه وزن و همچنين ارتباط آن با وضعيت اجتماعي - اقتصادي استفاده شد. يافته هاي پژوهش نشان داد، بين کم وزني با آمادگي جسماني دانش آموزان ارتباط معني داري وجود داشت (P£0.05)، درحالي که بين اضافه وزن با آمادگي جسماني دانش آموزان ارتباط معني داري مشاهده نشد. علاوه بر اين، بين شاخص توده بدن (BMI) با آمادگي جسماني دانش آموزان هم ارتباط معني داري ديده شد (P£0.05). از سوي ديگر، بين هر يک از متغيرهاي وضعيت اجتماعي - اقتصادي دانش آموزان هم ارتباط معني داري وجود داشت (P£0.05)، درحالي که به تفکيک جنسيت بين دانش آموزان پسر رابطه معني دار (P£0.05)، ولي بين دانش آموزان دختر رابطه معني داري مشاهده نشد. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد، دانش آموزاني که از نظر BMI پايين تر از وزن قابل قبول بودند، از نظر آمادگي جسماني آماده تر از ديگر دانش آموزان بودند. همچنين وضعيت اجتماعي - اقتصادي ارتباطي با BMI دانش آموزان نداشت، ولي آمادگي جسماني دانش آموزاني که وضعيت اجتماعي - اقتصادي بهتري داشتند، بهتر بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 151
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی