برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

عوامل گسترش كمي آموزش عالي و پيامدهاي آن در ايران از ديدگاه نخبگان و تحصيلكرده ها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

از جمله تغييرات مهمي كه در دو دهه اخير در نظام آموزش عالي ايران صورت گرفته است، افزايش دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي، به ويژه از حيث ميزان پذيرش دانشجو بوده است. در واقع، با رشد 24 برابري، نسبت به اوايل انقلاب اسلامي، ما هم شاهد تحولات زيادي در حوزه آموزش عالي و هم مترصد پيامدهاي آن هستيم. هدف پژوهش حاضر،‌ بررسي اين تحولات و پيامدهاي آن از ديد كارشناسان است. اين پژوهش، بر پايه مطالعات اسنادي، از نوع توصيفي، و نيز با روش پيمايشي انجام شده است. ابزار گردآوري اطلاعات بخش پيمايشي، پرسشنامه است. جامعه آماري تحقيق كارشناسان حوزه آموزش عالي،‌ متشكل از كارشناسان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اعضاي هيات علمي دانشگاه ها، موسسات و مراكز آموزشي و پژوهشي هستند. به طور خلاصه، مهم ترين عوامل همگاني شدن آموزش عالي از ديدگاه نخبگان و تحصيل كرده ها را مي توان به شكل گيري طبقه متوسط و ناتواني ساختار اقتصادي ايران در جذب نيروي كار اشاره كرد؛ همچنين از ديدگاه نخبگان، مهم ترين پيامدها، افزايش تحرك طبقاتي، تسريع در روند شكل گيري طبقه متوسط جديد و امكان تحقق عادلانه تر توزيع قدرت در جامعه است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ارجمندی، غ.، و سمیعی، ح. (1386). عوامل گسترش کمی آموزش عالی و پیامدهای آن در ایران از دیدگاه نخبگان و تحصیلکرده ها. پژوهش در نظام های آموزشی, 1(2-3), 91-110. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=105765



Vancouver : کپی

ارجمندی غلامرضا، سمیعی حسین. عوامل گسترش کمی آموزش عالی و پیامدهای آن در ایران از دیدگاه نخبگان و تحصیلکرده ها. پژوهش در نظام های آموزشی. 1386 [cited 2021September26];1(2-3):91-110. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=105765



IEEE : کپی

ارجمندی، غ.، سمیعی، ح.، 1386. عوامل گسترش کمی آموزش عالی و پیامدهای آن در ایران از دیدگاه نخبگان و تحصیلکرده ها. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 1(2-3), pp.91-110. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=105765.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 193 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی