برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

كارآيي بيروني شاخه فني و حرفه اي آموزش متوسطه شهرستان شهركرد بر مبناي دو شاخص اشتغال و ادامه تحصيل فارغ التحصيلان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

نيروي انساني كارآزموده یكي از عوامل تعيين كننده رشد و توسعه كشورها به حساب مي آيد. آموزش متوسطه فني و حرفه اي از بخش هاي موثر در تربيت نيروي انساني ماهر و نيمه ماهر است. بررسي كارآيي بيروني اين آموزش ها براي تمامي سياست گذاران و برنامه ريزان آموزشي حائز اهميت است. از اين رو، تحقيق حاضر به بررسي كارآيي بيروني آموزش هاي فني و حرفه اي شهرستان شهركرد طي سال هاي 1375 تا 80 پرداخته است و شاخص هاي مورد بررسي تحقيق، نرخ اشتغال فارغ التحصيلان بر حسب نوع و محل اشتغال و نرخ پذيرفته شدن در مراكز آموزش عالي بر حسب مقاطع و مراكز تحصيلي بوده است. روش تحقيق، توصيفي- تحليلي و جامعه آماري آن تمامي فارغ التحصيلان چهار دوره آموزش متوسطه فني و حرفه اي شهرستان شهركرد به تعداد 2346 نفر (ورودي سال هاي تحصيلي 1375-76؛ 1376-77؛ 1377-78 و (1378-79 بوده است؛ نمونه تحقيق بر مبناي فرمول برآورد حجم نمونه، 400 نفر برآورد شده و با استفاده از نمونه گيري متناسب با حجم هر طبقه، به صورت تصادفي انتخاب شده اند. براي شناسايي فارغ التحصيلان و دستيابي به آنان و كسب اطلاعات، از پرونده هاي تحصيلي استفاده شده است. ابزار گردآوري داده هاي پژوهش، یك فرم مصاحبه با فارغ التحصيلان (بر مبناي پرسشنامه بسته پاسخ) بوده است كه روايي محتوايي آن توسط چند تن از اعضاي هيات علمي دانشگاه مورد تاييد قرار گرفته است و پايايي آن با آلفاي كرانباخ، 0.78 به دست آمده است. براي تحليل اطلاعات حاصله از آزمون و تعيين شدت وابستگي احتمالي بين متغيرها، از ضريب فاي و كرامر استفاده شده است. یافته هاي تحقيق نشان داده كه نرخ پذيرفته شدن فارغ التحصيلان نمونه آماري در مراكز آموزش عالي 55.8 درصد و نرخ اشتغال فارغ التحصيلان 24.8 درصد بوده است. آزمون نشان داد كه اشتغال فارغ التحصيلان مستقل از فارغ التحصيلان شدن آنان از آموزش متوسطه فني و حرفه اي شهرستان نبوده است، اما ميزان پذيرفته شدن آنها به مراكز آموزش عالي، مستقل از فارغ التحصيلان شدن آنان از آموزش متوسطه فني و حرفه اي شهرستان بوده است. با توجه به پايين بودن نرخ اشتغال فارغ التحصيلان و عدم تناسب رشته تحصيلي شاغلان با اشتغال آنان، پيشنهاد مي شد كه سياست گذاران و برنامه ريزان آموزشي اين گونه آموزش ها، با مطالعه و تحقيق كافي در مورد نيازهاي خاص و تغييرات بازار كار استان، به طراحي و اجراي اين آموزش ها بپردازند و با توجه به آنها تغييرات لازم و متناسب را در رشته هاي مختلف شاخه متوسطه فني و حرفه اي به وجود آورند تا امكان جذب و اشتغال مرتبط فارغ التحصيلان فراهم شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شریف، م.، و نیک خواه، م.، و نیلی، م. (1386). کارآیی بیرونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه شهرستان شهرکرد بر مبنای دو شاخص اشتغال و ادامه تحصیل فارغ التحصیلان. دانشور رفتار, 14(27 (ویژه مقالات علوم تربیتی 9)), 55-66. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=105535



Vancouver : کپی

شریف مصطفی، نیک خواه محمد، نیلی محمدرضا. کارآیی بیرونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه شهرستان شهرکرد بر مبنای دو شاخص اشتغال و ادامه تحصیل فارغ التحصیلان. دانشور رفتار. 1386 [cited 2021August01];14(27 (ویژه مقالات علوم تربیتی 9)):55-66. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=105535



IEEE : کپی

شریف، م.، نیک خواه، م.، نیلی، م.، 1386. کارآیی بیرونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه شهرستان شهرکرد بر مبنای دو شاخص اشتغال و ادامه تحصیل فارغ التحصیلان. دانشور رفتار, [online] 14(27 (ویژه مقالات علوم تربیتی 9)), pp.55-66. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=105535.



 

 
بازدید یکساله 117 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی